Monday, August 25, 2008

50th International Tilawah Al-Quran 2008 @ Pulau Wan Man Terengganu - The Result!

Your Majesty is giving his speech and after that launched the event

The judges from various countries & The guests

I am watching Tilawah Al-Quran on Astro Oasis channel. Just now the 3 presenters (for Malay, Arabic, English and French languages) had announced the Qari and Qariah of the 50th International Tilawah Al-Quran 2008 . And they are Mr Mu'min Mubarak from Indonesia and Mrs Fatimoh Ha'rati from Thailand. They did recite beautifully with the score of 91.5 and 92.83 respectively if I'm not mistaken. Even though our Qari didn't win the men category at least our Qariah did sit on the second runner-up. Congratulation to Miss Sharifah Khasif Fadzilah! However, I would like to congrat our Qari, Mr Shamsul Arifin Supian for trying. These year tilawah shows a big improvement with the increase of 62 talented contestants from 38 countries.

And owh! Datuk HAji Hassan Azhari was selected as TOkoh Al-Quran 2008! Congratulation! I remember I watched him teaching Quran in a programme called Muqaddam every evening when I was a small kid. And he's still in good health until now. I think that's the secret of keeping a good health, QUran recitation! I always pray for his good health and hope he will continue to teach the youngsters to recite Quran. He is a great teacher.

Anyway, kudos to Malaysia for holding the event successfully without fail.


Sunday, August 24, 2008

I miss my piano...


Journey, Whe
n A Man Loves A Woman & Piano Instrumental by Mr Brent from YouTube

After 20 years leaving behind my memories with piano, suddenly i was awakened by a piano played by Tres in MySpace. I was browsing pages and I accidentally clicked this page and voila! He covered a song sung by My Chemical Romance, Welcome To My Black Parade. So cool! I felt like, you know, falling into a different world when I heard the sound of piano. I love piano very much but I had totally forgot how to read the note and play it . Only a simple do, re, mi, fa, so, la, ti, do! Hahaha... Seriously!

Actually when I was 5 or 6, my mom sent me and my sisters to learn to play music instruments at Yamaha music. At first, I was so reluctant since I had to leave behind my cartoons at home and had to practise everyday. We were sent to different classes. My elder sis played the organ and my younger sis played the cello. Can you imagine she was like 4 at that time and playing it, you can only see the cello!! LOL... But it was just for fun! But slowly I started to fall in love with piano and music from there. I remember the time when people "whoa!"ed at me when I played the piano... my glorious time....had passed.

But when I was 10, my dad had to transfer to KL, and thus we had to move too! So we had to discontinue the class. My elder sis had a chance to continue her organ after SPM while me and my younger sis not, due to inancial constraints, exams and I had to babysit my other sisters and bro. But I still have my passion to music. Deeply.... I listen to music 24/7 or in french 24 heures sur 24, 7 jours sur 7. I want to re-learn it but I've taken other class at the moment. But I have a dream to restart and continue playing one day. That day is yet to come.... I miss my piano. I really do. I feel the peacefulness when I hear the sound of piano. I don't know if other people hear it the way that I do.... My teacher used to advice me, "honesty is very important in playing piano because it does give a bitter sound when you are not".

When we improvise piano with other instruments, it'll become an excellent music just like this...

All Because Of You by Taufik Batisah

Missing My Dear Old Classmates...

I've found one of my old schoolmate! Yeay!!! You can't imagine how happy I am. And she is Lee Phui Kuan (in the pic, isn't she's lovely?!). We studied in 5 Ros and 6 Ros (1990 and 1991 respectively) in Sekolah Kebangsaan Jalan Pasar (2) near Pudu. I remember her because she is the most beautiful one in my class ;p and very gentle. I randomly type her name and hopefully I'll find her in Facebook and she'll connect me to the others. Because I totally forgot the name of the rest of my class except her, Yap Joon Wei (because as I remember, he used to sit next to me), Wong Pei Ling (the math professor!) and Pang Eu Mun (the naughtiest! LOL). That's all. Phui Kuan had named me a few more names such as Siti Zaharah (I think she is the fairest Malay in the class, if I'm not mistaken!), Law Mei Ping (I remember her, the small petite girl), Choong Choon Keat (also at that time, the small one, maybe he had grew tall by now!). But most of our guy classmates are handsome LOL!! I can't believe I don't have a single photo of our class!! Or maybe I had lost them during my shiftings or I don't really have the pictures. So teruklah!!

But before SK Jalan Pasar (2), I was in SRK Jalan Kuantan (1), near Tasik Titiwangsa. UNfortunately, i can't recall any names from this school. SO sad. I was there for only 1 year, during my standard 4 in 1989. Me and my family transferred from Kedah to KL at that time and therefore I was schooled there. As far I can remember, I always fight with boys and I had sung a song by Sheila Majid during "Hari Guru" to our class teacher, Cikgu Fadhli (err... I'm not really sure of his name). I started to wear spectacle in this school!! And until now... hehehe

Please if anyone of my friends read my blog, please contact me at tidin1979@gmail.com or contact me through my friendster or facebook or just comment on my blog. I really want to meet my old friends ;) I miss all of you dearly...

Saturday, August 23, 2008

Kisah hujung minggu: Hajarul Aswad

Hari ni 23 Ogos 2008, pukul 6:18 petang. Hmm... aku tak buat apa-apa, hujan yang lebat baru saja berhenti. Kat rumah pun takdak sapa... So aku browse internet je laa.... Sedang aku mencari info apa-apa yang aku boleh baca, maka terjumpalah aku dengan citer asal-usul Hajarul Aswad, jadi aku ingat nak kongsi beramai-ramai, tak elok aku je yang baca kan hehehe....

Ketika Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya membina Kaabah banyak kekurangan yang dialaminya. Pada mulanya Kaabah itu tidak ada bumbung dan pintu masuk. Nabi Ibrahim a.s bersama Nabi Ismail bertungkus kumus untuk menjayakan pembinaannya dengan mengangkut batu dari berbagai gunung.

Dalam sebuah kisah disebutkan apabila pembinaan Kaabah itu selesai,ternyata Nabi Ibrahim masih merasakan kekurangan sebuah batu lagi untuk diletakkan di Kaabah. Nabi Ibrahim berkata Nabi Ismail berkata, “Pergilah engkau mencari sebuah batu yang akan aku letakkan sebagai penanda bagi
manusia.”

Kemudian Nabi Ismail a.s pun pergi dari satu bukit ke satu bukit untuk mencari batu yang baik dan sesuai. Ketika Nabi Ismail a.s sedang mencari batu di sebuah bukit, tiba-tiba datang malaikat Jibril a.s memberikan sebuah batu yang cantik. Nabi Ismail dengan segera membawa batu itu kepada Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim a.s. merasa g embira melihat batu yang sungguh cantik itu, beliau menciumnya beberapa kali. Kemudian Nabi Ibrahim a.s bertanya, “Dari mana kamu dapat batu ini?”

Nabi Ismail berkata, “Batu ini kuterima daripada yang tidak memberatkan cucuku dan cucumu (Jibril).”

Nabi Ibrahim mencium lagi batu itu dan diikuti oleh Nabi Ismail a.s. Sehingga sekarang Hajar Aswad itu dicium oleh orang-orang yang pergi ke Baitullah. Siapa sahaja yang bertawaf di Kaabah disunnahkan mencium Hajar Aswad. Beratus ribu kaum muslimin berebut ingin mencium Hajar Aswad itu,
yang tidak mencium cukuplah dengan memberikan isyarat lambaian tangan sahaja.

Ada riwayat menyatakan bahawa dulunya batu Hajar Aswad itu putih bersih,tetapi akibat dicium oleh setiap orang yang datang menziarahi Kaabah, ia menjadi hitam seperti terdapat sekarang. Wallahu a’alam.

Apabila manusia mencium batu itu maka timbullah perasaan seolah-olah mencium ciuman Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Ingatlah wahai saudara-saudaraku, Hajar Aswad itu merupakan tempat diperkenan doa. Bagi yang ada kelapangan, berdoalah di sana, Insya Allah doanya akan dikabulkan oleh Allah s.w.t..

Jagalah hati kita sewaktu mencium Hajar Aswad supaya tidak menyengutukan Allah s.w.t., sebab tipu daya syaitan kuat di Tanah Suci Mekah.

Ingatlah kata-kata Khalifah Umar bin Al-Khattab apabila beliau mencium batu itu (Hajar Aswad) : “Aku tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu biasa. Andaikan aku tidak melihat Rasulullah s.a.w. menciummu, sudah tentu aku tidak akan melakukan (mencium Hajar Aswad).”


Thursday, August 21, 2008

Nuzul Quran is coming soon...



We mark again the historic Nuzul Quran, the night where the first revelation was sent by Allah s.w.t to our beloved Prophet Muhammad s.a.w.

The first revelation that was sent is the word 'Iqra' or 'Read'. This shows how important knowledge is for Muslims. With reading we gain knowledge. As our knowledge expands, so thus our lives enrich, in this world and the next. A person with knowledge will always be respected, no matter if he is poor. A person with knowledge will always have an honourable place in the community.

Saidina Ali said that there are three differences between knowledge and material wealth. First: Knowledge takes care of us while we have to take care of wealth. Second: Knowledge increases as we share while riches diminish when we share. Third: Knowledge cannot be stolen while wealth can.

Worldly knowledge can guarantee prosperity in life on earth. There is another kind of Knowledge that guarantees our life in the Hereafter. This best of Knowledge is the Knowledge or Al-Quran. Rasulullah s.a.w said:
The best of you studies the Al Quran and teaches it."

Terdapat dua pendapat mengikut ahli sejarah, termasuk pendapat para ahli hadis, tentang Al-Quran yang diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad saw.

Pendapat pertama menyatakan bahawa Al-Quran diturunkan pada malam Isnin tanggal 17 Ramadhan, 13 tahun sebelum hijrah (6 Ogos 610 M). Pendapat kedua pula menyatakan bahawa Al-Quran telah diturunkan pada malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan (13 Ogos 610 M). Pendapat yang pertama adalah berdasarkan ayat 41 dari Surah Al-Anfaal, manakala pendapat kedua dasarnya adalah ayat 1 Surah Al-Qadr dan ayat 1-4 Surah Ad-Dukhan.

Walaupun tradisi Nuzul Al-Quran telah lazim diperingati pada tanggal 17 Ramadhan, namun sesungguhnya pendapat kedua adalah lebih kuat dan lebih mungkin benarnya. Ini adalah kerana malam Lailatul Qadar yang dipercayai sebagai malam turunnya Al-Quran bukanlah terjadi pada tanggal 17 Ramadhan.

Adapun dalam firman Allah SWT pada ayat 41 surah Al-Anfaal, yaitu: "…jika kamu beriman kepada Allah dan apa-apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Nabi Muhammad saw) pada hari Furqan,iaitu di hari bertemunya dua pasukan (diperang Badar, antara muslimin dan kafirin)…" (TTQ 8 : 41) Ayat tersebut tidak ada sangkut-pautnya dengan Nuzul Al-Quran.

Tetapi sebenarnya ayat tersebut merupakan penjelasan tentang hukum pembahagian harta rampasan perang (seperti yang terdapat pada awal ayat tersebut). " Ketahuilah sesungguhnya apa saja yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya seperlima untuk Allah, RasulNya, kerabat-kerabat (Rasul), anak-anak yatim, orang-orang miskin dan ibnussabil (orang yang sedang dalam perjalanan)…" (TTQ 8 : 41).

Dan apabila diteliti dengan lebih lanjut, yakni dengan menghubungkan hadis-hadis tentang turunnya Al-Quran, iaitu pada Lailatul-Qadar dan kelahiran Rasullullah pada hari Isnin serta pada catatan-catatan waktu di dalam takwim, maka akan diperolehi kesimpulan yang lebih tepat, iaitu Al-Quran diturunkan pada hari Isnin, malam 21 bulan Ramadhan, 13 tahun sebelum Rasullulah saw berhijrah ke Madinah.

Menurut para mufassirin, Al-Quran yang diturunkan pada malam "Lailatul Qadar" sebagaimana disebut di atas adalah Al-Quran yang turun sekaligus di "Baitul Izzah" di langit dunia. Sedangkan Al-Quran yang diturunkan ke bumi dan diterima Rasullullah sebagai wahyu terjadi secara beransur-ansur selama sekitar 23 tahun.

Adapun ayat-ayat yang pertama diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad saw adalah ayat 1-5 surah Al-'Alaq.

Dan peristiwa ini terjadi ketika nabi saw sedang bertahannus (menyendiri) di Gua Hira. Sedangkan ayat Al-Quran yang terakhir sekali diturunkan adalah ayat-ayat riba iaitu ayat 278 sehingga 281 dari surah Al-Baqarah.

Al-Quran... Kalamullah


It's 13 minutes past 9pm... I'm already sleepy! I am listening to IKIM.fm right now. Today it is the 3rd day of Tilawah Al-Quran in Wan Man Island, Terengganu. A contestant from Sri Lanka just finished her recitation. And now, it's Singaporean (Qari) turn to read the Quran, hmm.. while the qariah had already performed last night, and both are not bad at all! Before that, the ustaz is talking about Al-Quran recitation, how it can purify our hearts and educate us.

I remember one story forwarded by a friend to me...

An old American Muslim lived on a farm in the mountains of eastern Kentucky with his young grandson. Each morning Grandpa was up early sitting at the kitchen table reading his Quran. His grandson wanted to be just like him and tried to imitate him in every way he could.

One day the grandson asked, "Grandpa! I try to read the Quran just like you but I don't understand it, and what I do understand I forget as soon as I close the book. What good does reading the Qur'an do?"

The Grandfather quietly turned from putting coal in the stove and replied, "Take this coal basket down to the river and bring me back a basket of water."

The boy did as he was told, but all the water leaked out before he got back to the house. The grandfather laughed and said, "You'll have to move a little faster next time," and sent him back to the river with the basket to try again. This time the boy ran faster, but again the basket was empty before he returned home. Out of breath, he told his grandfather that it was impossible to carry water in a basket, and he went to get a bucket instead.

The old man said, "I don't want a bucket of water; I want a basket of water. You're just not trying hard enough," and he went out the door to watch the boy try again.

At this point, the boy knew it was impossible, but he wanted to show his grandfather that even if he ran as fast as he could, the water would leak out before he got back to the house. The boy again dipped the basket into river and ran hard, but when he reached his grandfather the basket was again empty. Out of breath, he said, "See Grandpa, it's useless!"

"So you think it is useless?" The old man said, "Look at the basket."

The boy looked at the basket and for the first time realized that the basket was different. It had been transformed from a dirty old coal basket and was now clean, inside and out.

"Son, that's what happens when you read the Qur'an. You might not understand or remember everything, but when you read it, you will be changed, inside and out. That is the work of Allah in our lives."

Wednesday, August 20, 2008

Thank you Ria.fm Singapore and Congrats Radiostar!

I am so happy today because I received an email from Ria.fm management of Singapore. THey really look into my proposal to interview Radiostar. Actually Radiostar is a band from Malaysia. You probably might heard about it because they have already appeared in WHI, TV3 last time or..maybe not... Not many people can watch the program since it happen during office or school hour. I support them because they have somewhat different kind of music that soothing to the ears and with meaningful and simple lyrics. The members come from ordinary people... people like me, you or anyone else. I remember one phrase from Ratatouille movie that goes like this: " Not all people are great artistes but a great artist can come from anyone".

Anyway, I want to thank you Ria FM Singapore (http://www.ria.sg) for attending my request and considering it. I am so touch that Ria listen to my request and contact Radiostar. Actually the vocalist is a friend of mine. He told me that Ria had contacted Radiostar through their official site. Seriously I am surprise and SURPRISE!!! Never in my mind I thought that Ria would consider it. Zillion thanks to the management and the crew. I don't wanna waste my time yelling to you about Radiostar, you can visit these sites and get to know them better:



Monday, August 18, 2008

Magical Miracle

Lately, we've been surprised with so many miracles in our lives, sometimes we can see it with our very own eyes but sometimes we just can feel it. Whether we chose to think and believe or ignore them... The choices are ours ;)

This morning I am so shocked to watch a flying "Kubah" through a website, my office mate forwarded the url to me. It happened in Haruku Island of Maluku Tengah, Indonesia. The "kubah" or pillar's head which is thousand of pounds in weight flied by itself from the old masjid to the new one (which is still under construction!) with only zikir of La Ilaha ilAllah.... SubhanAllah!




And 5 minutes after that, another friend of mine forwarded to me a video of a miracle little young girl in Korea, who is blind and can play piano very well. She never attend any piano class! What a genius and magic! Amazing! Well, if you don't believe me, see it for yourself...



All the miracles make me think that God just want us to see them because He wants us to be grateful and thankful to Him. Hmm.... I agree....

Sunday, August 17, 2008

AMALAN SEPANJANG BULAN SYAABAN

Bulan Syaaban adalah bulan mulia iaitu bulan yang terletak di antara bulan Rejab padanya Nabi Muhammad s.a.w. melakukan Isra' dan Mikraj dan bulan Ramadhan dimana padanya seluruh umat Islam diwajibkan mengerjakan puasa Ramadhan salah satu dari rukun Islam yang mulia. Ketika bulan tersebut di hubungkait yang rapat kerana sesungguhnya orang yang mensucikan badannya pada bulan Rejab maka ia akan mensucikan hatinya pada bulan Syaaban dan orang yang mensucikan hatinya pada bulan Syaaban akan mensucikan rohnya pada bulan Ramadhan.

Sesungguhnya bulan Rejab untuk memohon keampunan dari segala dosa dan bulan Syaaban pula untuk memperbaiki hati dari segala cacat dan bulan Ramadhan pula untuk memberi penerangan hati sedang malam Lailatul Qadar adalah mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.

Peristiwa yang paling bersejarah yang berlaku pada bulan Syaaban ialah peristiwa pertukaran kiblat. Allah swt telah mengarahkan Rasul-Nya memindahkan kiblat sembahyang daripada masjid al-Aqsa di Bait al-Maqdis ke Kaabah di Mekah. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada seorang sahabat al-Bara' bin Azib maksudnya: ''Selepas Rasulullah sampai ke Madinah al-Munawarah, baginda dan para sahabat bersembahyang berkiblatkan Baitulmakdis al-selama lebih kurang enam belas atau tujuh belas bulan. Selepas tempoh tersebut barulah diturunkan wahyu menyuruh baginda berpaling ke Mekah. Peristiwa pertukaran kiblat berlaku di dalam masjid Qiblatain. Suruhan pertukaran kiblat berlaku ketika Rasulullah sedang bersembahyang Asar.

Pertukaran kiblat menjadi isu besar di Madinah. Orang Yahudi mengambil kesempatan menabur fitnah memperlekehkan dakwah Rasulullah. Lalu diturunkan ayat 142 Surah al-Baqarah. Maksudnya: Akan berkata orang-orang yang kurang akalnya: ''Apakah yang memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblat mereka (Baitulmaqdis) yang dahulunya mereka telah berkiblat kepadanya. Katakanlah: ''Kepunyaan Allah timur dan barat, dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus.

Peristiwa ini berlaku pada tahun kedua Hijrah pada bulan Syaaban. Kebenaran daripada Allah swt untuk kembali berkiblatkan Kaabah adalah contoh doa Rasulullah yang dikabulkan oleh Allah swt. Ini kerana Rasulullah sudah lama mengangkat tangannya berdoa dan memandang ke langit meminta pertukaran kiblat ke Kaabah. Permintaan Rasulullah tersebut telah diperkenankan oleh Allah swt pada bulan Syaaban.

Perkara itu telah dirakamkan oleh Allah s.w.t. di dalam kitab suci Al-Quran Al-Karim dengan firmannya:

Yang bermaksud: Kerapkali kami melihat engkau (wahai Muhammad) berulang-ulaang menadah ke langit, maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai, oleh itu palingkanlah muka kearah Al-Masjidil Haram (tempat letaknya kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke kaabah) itu adalah perintah yang benar dari tuhan mereka, dan Allah s.w.t. tidak sekali-kali lali akan apa yang mereka lakukan.


Oleh sebab bulan Syaaban adalah diantara bulan-bulan yang mulia dan mempunyai keistimewaan yang tertentu, maka wajar sekali jangan kita biarkannya berlalu begitu sahaja tanpa mengerjakan amal-amal soleh yang telah dilakukan oleh nabi Muhammad s.a.w..

Diantara amalan-amalan yang sewajarnya dilakukan oleh kaum muslimin didalam sepanjang bulan Syaaban adalah seperti berikut:

Berpuasa Sabda Rasulullah s.a.w. Yang bermaksud: Dari Aishah r.a., katanya : " ..... Aku tidak melihat Rasulullah s.a.w. berpuasa sebulan genap, sesuatu bulan melainkan bulan Ramadhan, dan aku tidak melihatnya mengerjakan puasa pada bulan yang lain lebih banyak daripada yang dikerjakan dalam bulan Syaaban ".

Banyak melakukan amalan takwa dan taat.

Menahan dan menjauhkan diri daripada melakukan perbuatan maksiat dan dosa. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: " Barangsiapa mengagungkan bulan Syaaban dan bertakwa kepada Allah s.w.t. dan melakukan ketaatan kepadanya dan menahan diri berbuat maksiat, maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan memberi keamanan kepadanya dari kemalangan-kemalangan mahupun penyakit-penyakit yang terjadi pada tahun itu seluruhnya ".

Menghidupkan malam Nisfu Syaaban dengan ibadat-ibadat seperti membaca Al-Quran, bertaubat, beristiqafar, berzikir dan sebagainya. Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: " Barangsiapa menghidupkan malam daripada dua hari raya dan malam pertengahan daripada bulan Sya'ban, hatinya tidak akan mati, manakala hati-hati orang lain mati ".

Memperbanyakkan sembahyang-sembahyang sunat seperti sembahyang sunat hajat, sunat tahajud, sunat taubat, sunat tasbih dan lain-lain lagi.

Bersedekah bagi menolong meringankan penderitaan fakir miskin atau anak-anak yatim.

Melakukan amal-amal kebajikan serta memohon keampunan dua ibu-bapa.

Memohon restu kehadrat Allah s.w.t. bagi keselamatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat.

Memohon restu kehadrat Allah s.w.t. semoga terhindar dari segala bala bencana, mala petaka dan huru-hara bagi diri sendiri, ahli keluarga, kaum muslimin dan muslimat, bangsa dan negara.

Berusaha untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t. disetiap bidang amal kebajikan yang kita laksanakan.


Beramallah menurut keimanan masing-masing kalau tidak dapat dilaksanakan semua janganlah ditinggalkan semuanya, lebihan umur kita yang masih tinggal sedikit lagi, hampir sampai ke penghujungnya. Rebutlah amal-amal sebanyak-banyak yang boleh, bertaubatlah kepada Allah dosa-dosa yang banyak dengan segala kesungguhan untuk bekal kita di akhirat, kerana yang akan pergi tidak pulang lagi.

“ Sesiapa yang menghendaki(dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikkan dunia itu (sekadar yang kami tentukan) dan ia tidak akan memperolehi sesuatu bahagian pun di akhirat kelak.” (Surah as-Syura: 30).

Rujukan:

Khutbah Masjid Negara Kuala Lumpur(2002)

Teks Sdr Abdul Ghani Yaacob pensyarah Jabatan Sejarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

Saturday, August 16, 2008

NISFU SYAABAN

Pada pertengahan bulan Syaaban, marilah kita meluangkan masa untuk
menyambut malam 15 Syaaban dikenali sebagai Nisfu Syaaban dan marilah
bersama-sama menambahkan amalan bagi mendapat keredaan Allah S.W.T. Nisfu
bermakna separuh (1/2).

Bulan Syaaban, keagungan malamnya dengan Nisfu Syaaban seperti keagungan
Ramadhan dengan Lailatul Qadarnya. Maka pada malam Nisfu Syaaban telah
datang Jibril kepada Rasulullah s.a.w lalu katanya:

"Angkat kepalamu ke langit, itulah malam yang Allah padanya tiga ratus rahmat dan diampunkan Allah sekelian orang yang menyekutukan (syirik) denganNya sesuatu, kecuali: tukang nujum, kekal dalam zina, kekal minum arak, derhaka
terhadap ibubapa. "

Allah menilik kepada hambaNya pada malam Nisfu Syaaban maka diampunkan
dosa segala makhlukNya melainkan orang syirik dan orang yang tidak
bertutur dengan saudaranya.

Apabila pada malam Nisfu Syaaban maka berjagalah kamu pada malamnya
bersembahyang, beribadat dan puasa kamu pada siangnya. Allah berfirman
yang bermaksud: Adakah orang yang meminta ampun maka Aku ampunkannya,
adakah orang ditimpa bala Aku afiatkannya (selamatkannya). Adakah orang
yang meminta rezeki maka Aku rezekikannya, demikianlah pertanyaan lainNya
sehingga keluar fajar subuh.

Tersebut dalam kitab Al-Barakah: Bahawa jin, burung, binatang-binatang
buas, ikan dilaut berpuasa mereka pada hari Nisfu Syaaban.

Tersebut di dalam Kitab Iqna' : Bahawa Jibril bersungguh-sungguh pada
malam Nisfu Syaaban menunaikan segala hajat. Maka datanglah Jibril kepada
Rasulullah s.a.w. kali keduanya katanya: Ya Muhammad! gembirakanlah kamu
bahawa Allah Taala telah mengampunkan segala umatmu orang yang tidak
menyekutukanNya sesuatu, angkatkan kepalamu, lalu Rasulullah mengangkatkan
kepalanya, tiba-tiba terbuka segala pintu syurga.

Bahawa malam Nisfu Syaaban adalah hari raya Malaikat, begitu juga pada
malam Lailatul Qadar mereka tidak tidur, dipenuhi dengan amal dan ibadat
sepanjang malamnya. Dan bagi anak-anak Adam berhari raya pada siang hari
dengan berpuasa dan ibadat, kerana mereka tidur pada malamnya.

Allah akan mengampunkan dosa pada malam Nisfu Syaaban kecuali enam orang:

1. Orang yang kekal minum arak.

2. Orang yang derhaka dua ibubapanya.

3. Orang yang kekal dalam zina.

4. Orang yang banyak berkelahi.

5. Orang yang melakukan perjualan dengan sumpah yang dusta.

6. Orang yang memperlagakan orang supaya berkelahi.

Pada malam Nisfu Syaaban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turunkan
kelangit dunia lalu berfirman yang bermaksud: Adakah orang-orang yang
meminta maka Aku perkenankan permintaannya, adakah orang yang meminta,
maka Aku perkenankan permintaannya, adakah orang yang meminta ampun maka
Aku ampunkannya, adakah orang bertaubat maka aku Taubatkannya dan
diampunkan bagi sekelian orang mukmin lelaki dan perempuan melainkan orang
yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.

Sabda Nabi s.a.w.: Hai Aisyah! adakah engkau izinkan aku sembahyang pada
malam ini? Jawab Aisyah: Ya, aku izinkan. Lalu Nabi pun bersembahyanglah
sepanjang malam Nisfu Syaaban itu, beliau telah diambil rohnya (mati),
lalu aku (Aisyah) tutupkannya dengan kain, Daku letakankan tanganku di
atas dua tapak kakinya. Maka gembira aku kerana beliau masih bernafas lagi
dan aku dengar beliau membaca di dalam sujudnya yang bermaksud:


Aku berlindung dengan kemaafan engkau dari siksa engkau dan aku berlindung
dengan keredaan engkau daripada kehinaan engkau dan aku berlindung dengan
engkau daripada kejahatan yang datang daripada engkau, aku tidak terhingga
memuji engkau sepertimana engkau memuji dari engkau.

Nabi menyuruh Aisyah mengamalkan doa di atas di dalam sujud.

Sesiapa sembahyang pada malam Nisfu Syaaban daripada umat Muhammad s.a.w. terlebih afdal daripadanya ibadatnya 400 tahun. Demikian Allah memberi
tahu kepada Nabi Isa a.s, lalu Nabi Isa a.s. pun berdoa kepada Tuhan:
Mudah-mudahan aku daripada umat Muhammad s.a.w.

Telah disebut empat malam istimewa tentang beribadat (berbuat amal
kebajikan) iaitu malam Nisfu Syaaban, malam Raya Fitrah yang pertama dan
malam Arafah. Disembunyikan malam Lailatul Qadar kerana ianya adalah malam
rahmat dan penyelamat mereka daripada api neraka, supaya sepanjang malam
Ramadhan atau sepanjang sepuluh yang akhir daripada Ramadhan umat Muhammad berlumba-lumba dalam ibadat dengan berjaga malamnya. Demikian pula saat mustajab doa pada hari Jumaat.

Juez'ere tidak berada di talian

Tuesday, August 12, 2008

PPD Outing Day! Yeay!!! True to Your Team! Persona Go Y'All








Last night was a blast. Me and my office mates had a good time having steamboat at Johnny's and bowling. Seriously I enjoyed the moment very much ;) I admit that we haven't had so much fun since Mr Bwob Dewan left. He was the main source of laughter and giggles in the office. We would label him as our dad nahh... our uncle... nahhhh....our Bwob! Oh yeah LOL

The game started aggressively. Everybody played like they were fighting in the Beijing Olympic game... LOL And as for me, that was my first time playing bowling. Seriously, I don't even know that they provided us with shoes!! LOL Pity me! I was wearing my sandal, which I always spare in my car, for my after work driving comfort. I was OK at first, trying to imitate my friends style and the way they rolled the ball.

But after 30 minutes playing, everybody started to wander around and tease each others so that the players lost focus and roll the ball into the drain LOL So devilish!!! And I was one of the victims! Damn! At the end of the day, I won the Queen of Longkang category!!! How dare they made up that category!! ;p Anyway, I would like to thank all the committees for their full support towards the event anyway. Good dinner and good game...

Wednesday, August 6, 2008

Hikmahnya....

1. Sesiapa yang berwuduk saat ingin tidur dan meminta supaya ALLAH berikan kebaikan dunia dan akhirat pasti akan di kabulkan - Tirmizi. Sunat tidur dalam keadaan berwuduk.

2. Sesiapa yang berselawat tidak kiralah banyak mana hitunganya setiap hari akan dapat keberkatandalam apa jua dengan syarat ia berusaha mencari keredhaanNya.

3. Sesiapa yang berselawat 41 kali sehari, insyaALLAH, akan dihindarkan daripada sifat tercela seperti hasad dengki, riak dsbnya dalam dirinya.

4. Berselawat 33 kali sehari dapat menjernihkan hati, mudah memahami akan sesuatu ilmu yang diajarkan, di samping beroleh ketenangan fikiran.

5. ALLAH akan hapuskan dosa-dosa kecil dengan kita mengamalkan berselawat sebanyak 11 kali tiap kali selesai menunaikan solat fardu.

6. Sewaktu menghadapi hidangan, Nabi membiasakan diri dengan mengambil makanan yang terdekat, kemudian baru di ambil hidangan yang lainnya sebagai simbolik kesopanan.

7. Amalkan membaca selawat sebanyak 1000 kali sehari, insyaALLAH akandi kurniakan kebijaksanaan pemikiran. Di samping itu berusahalah untuk menerokai pelbagai ilmu.

8. Sesiapa yang berniat mandi(untuk solat jumaat) kemudian pakai pakaian terbaik & wangian lalu solat jumaat, dosanya akan diampun hingga jumaat berikutnya-Ahmad.

9. Sesiapa yang mengamalkan berselawat 11 kali tiap hari, dengan izin ALLAH dirinya akan lebih dihargai oleh orang lain.

10. Uthman bin Affan riwayatkan bahawa Nabi SAW apabila berwuduk, beliau membasahi janggutnya-Tirmizi

11. Nabi tidak pernah mencela makanan. Jika baginda suka, dia makan dan sebaliknya beliau tinggalkan-Bukhari. Apatah lagi jika makanan itu pemberian orang lain.

12. Sahabat meriwayatkan: Aku lihat Nabi SAW makandengan 3 jari(ibu jari telunjuk & tengah)-Muslim. Jarang sekali beliau makan dengan 4 @ 5 jari kecuali ada keperluan

13. Menurut Sayyid Ahmad dahlan, sesiapa berselawat walau sekali pada malam jumaat, saat mautnya kelak akan dipermudahkan ALLAH seperti yang dihadapi oleh para nabi

14. Setiap penyakit ada penawarnya. Bacalah selawat tujuh kali pada air dan minum. InsyaALLAH, perut yang sakit atau memulas akan sembuh

15. Perbaharui wuduk tiap kali bersolat krn padanya terdapat banyak fadhilat. Hadith: Sesiapa yang berwuduk dalam keadaan suci, ALLAH catatkan 10 kebaikan baginya-Abu Dawud.

16. Sesiapa yang mengamalkan membaca selawat tiga kali setiap selepas solat lima waktu akan dihilangkan kebuntuan fikiran dalam menghadapi apa jua masalah

17. Nabi SAW sering menghadap kekanan sedikit setelah solat berjemaah supaya makmum dapat melihat wajahnya. Sebaiknya imam berzikir dan doa seketika bersama makmum

18. Allah akan hapuskan dosa-dosa kecil dengan kita mengamalkan beselawat sebanyak 11 kali tiap kali selesai menunaikan solat fardu

19. Nabi tak makan sambil bersandar-Bukhari. Ertinya, baginda makan dengan duduk condong sedikit ke hadapan bagi elakkan dirinya terlalu kenyang & mudahkan penghadaman

20. Menurut Syihab Ahmad, sesiapa berselawat tiga kali tiap selesai solat subuh, Maghrib dan isyak, ALLAH akan menghindarkannya drp sebarang bencana

21. Nabi sering beristinsyaq air kedalam hidung dan menghembuskannya. Selain membersihkan, ia juga mengelakkan sebarang penyakit yang berkaitan dengan hidung

22. Setelah bersolat Nabi memohon ampun ( astagfirullahalaziim) tiga kali-Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari

23. Sesiapa yang amalkan berselawat sebanyak 1000 kali tiap hari, ALLAH akan memeliharanya daripada sebarang ancaman musuh serta bahaya fitnah

24. Apabila Nabi tidur, ia dahulukan mengiring sebelah kanan - Bukhari. Dari segi kesihatan, cara berkenaan baik untuk jantung (yang berada di kiri badan) mengepam darah

25. Amalan berselawat secara teratur setiap hari mampu membersihkan kekeruhan jiwa, dipermudahkan ALLAH segala urusan dan mendapat keampunan daripadaNYA

26. Tika Nabi tidur, ia membaca surah Al-Ikhlas,Al-Falaq dan An-Naas lalu meniup telapak tangan serta menyapu keseluruh tubuh)mohon perlindunganNYA) - Bukhari

27. Membaca selawat 10 kali pada setiap waktu pagi dan petang akan memperolehi keredhaan serta dijauhkan diri daripada mendapat kemurkaan ALLAH

28. Wuduk dahulu jika ingin tidur sekalipun dalam keadaan junub. Nabi menyarankan, cukup dengan bersihkan kemaluan dan berwuduk tanpa perlu mandi wajib jika ingin tidur

29. Munurut As-Shawi, sesiapa yang membaca selawat secara rutin, akan terpelihara hatinya daripada gangguan serta tipudaya syaitan yang melalaikan

30. Silangkan kaki jika tidur di masjid. Hadith: Sahabat melihatNabi berbaring di masjid dgn satu kakinya atas kaki yang lain (krn bimbang terdedah aurat) - Bukhari

31. Sesiapa yang membaca selawat sebanyak tujuh kali selama tujuh Jumaat berturut-turut, ia bakal mendapat syafaat (pertolongan) daripada baginda SAW

32. Adakalanya Nabi SAW amat menyukai doa-doa yang ringkas (mudah) - Abu dawud. Baginda mementingkan kualiti doa itu sendiri dengan sedikit tetapi maknanya yang menyeluruh

33. Menurut Al-Hafiz Dimyati, sesiapa yang berhajat menemui Nabi SAW dalam mimpinya maka amalkan membaca selawat sebanyak 70 kali sehari

34. Setelah bersolat Nabi SAW mohon ampun (astagfirullahalaziim) tiga kali - Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari

35. Nabi seorang yang berpsikologi dalam memberi nasihat. Nabi memilih waktu yang sesuai untuk menasihati sahabat supaya mereka tidak bosan (atau tersinggung) - bukhari

36. Ada riwayat yang menyatakan bahawa amalan berselawat 80 kali tiap selepas solat asar pada hari jumaat, insyaALLAH akan dihapuskan dosa-dosa kecil seseorang

37. Menutup mulut dan rendahkan suara tika bersin. Hadith: Apabila Nabi bersin, beliau letakkan tangan atau pakaiannya dimulut (kerana dibimbangi terpercik) - Abu Dawud

38. Jiwa yang gelisah dapat ditenangkan dengan zikir, termasuklah berselawat sekerap yang mungkin kerana ALLAH itu Maha Luas rahmatNya

39. Sabda Nabi SAW: Barangsiapa yang berselawat kepadakusebanyak 100 kali pada hari jumaat, maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya - Abu Naim

40. Nabi tidak pernah menolak hadiah. Hadith: nabi selalu terima hadiah & amat menghargainya - Bukhari

41. Sesiapa yang sering mengamalkan berselawat pada setiap hari, ALLAH akan bukakan pintu rahmat dan rezeki yang tidak disangka-sangka baginya

42. Selalu memilih yang lebih mudah. Hadith: Mudahkan sesuatu & jangan kamu sukarkannya - Muttafaq Alaih

43. Berdiri apabila melihat iringan jenazah. Hadith: Apabila kamu sekalian melihat jenazah ( yang diusung), maka berdirilah (sbg tanda penghormatan) - Muttafaq Alaih

44. Ulamak berpendapat, sesiapa yang amalkan selawat saban hari tak kira berapa hitungannya, InsyaALLAH dihindarkan daripada taun & wabak penyakit berbahaya yang lain

45. Bersujud syukur jika dapat khabar gembira. Nabi sering melakukannya ketikaberoleh khabar yang menyenangkan sebagai tanda syukur hamba terhadap ALLAH - Abu dawud

46. Membaca selawat 1000 kali selepas Solat Hajat dua rakaat mampu meenghilangkan keresahan, rasa dukacita serta dikabulkan ALLAH akan hajatnya

47. Beri salam hingga tiga kali sahaja. Bahawasanya Nabi (apabila mendatangi rumah sahabat) beri salam hingga 3 kali - Bukhari. Jika salamnya tak berjawab, beliau beredar

48. Menurut para ulamak, sesiapa yang inginkan saat kematiannya dalam kesudahan yang baik, maka berselawatlah seban yak 10 kali setiap selesai solat Maghrib

49. Melakukan pekerjaan rumah. Hadith: Bantuan terhadap isterimu itu adalah sedekah-Ad-Dailami

50. Para ulamak berpendapat, ALLAH sempurnakan hajat yang baik dengan senantiasa berselawat 40 hingga 100 kali setiap hari, di ikuti dengan usaha yang berterusan.

Tuesday, August 5, 2008

The Good Old School Days...

Reading the article of Tok Det on A Century Old School reminds me of my school days. Summoning back the good old days always make me smile ;) I went to so many schools since my family always on the move those days due to my dad's job as a stringer and journalist. Even though dad wasn't schooled properly during his time but education is an important thing to him. He will ensure good one for us.

At first, I was sent to Anglican Kindegarten, but when my parents found out the school was not suitable for me they sent me off to chinese kindergarten with my elder sister. The headmistress was an old white lady with blonde hair but I can't recall her name. At that time we were able to speak mandarin. Can't remember anything now but xie xie ni LOL!!

During my primary school, me and my sisters attended Sek Ren Keb Father Barre's Convent, Sungai Petani, Kedah from 1986 ~ 1989 before we shifted to Kuala Lumpur. I had a good friend back then, an indian girl named Mena. I remember she lived in a wooden house nearby a swamp. I always accompanied her to her house to play or share our problems. But after my family moved, we lost contact ;( I don't know where she is now. Another interesting thing was, me and my sister went to school by riding in a chartered 'beca' when others took a bus LOL!! I always miss that "pakcik beca". May God bless him and his family.

In Kuala Lumpur, we used to live in a flat called Flat Pekeliling. It was our first time living in a flat. And I attended Sek Ren Keb Jalan Kuantan (1), nearby Tasik Titiwangsa. I was there for only 1 year before we shifted house again to Flat Sri Sabah, Cheras. Then I went to Sek Keb Jalan Pasar (2) near Pudu. Even though me and my sisters kept changing school, my exam result was fair enough. I did well in school. Maybe because of seeing my parents struggle to stabilize the family and survive in the big city made me realized without knowledge and education, we are nothing. I understand more because you, ibu and bapak. Nevertheless, I still put my feet on the ground and always remember that one phrase of Ramli Sarip's lyrics, "yang rendah jangan dihinakan".

After finishing my primary school, I was sent back to Kedah to start and finish my secondary level. That was because my parents were worried if I were to study in Kuala Lumpur I'll get bad influences from my KL friends. Therefore in 1992, I had my Form 1 at Sek Men Sultanah Bahiyah until Form 4 (halfway) in 1994. Then I was transferred again to Sek Men Keb Agama Kedah in 1994 until 1996. Even though, at first I rebelled because of being moved to 'sekolah agama', I've gained many great different experiences in these 2 schools. And I've learn my lesson well too ;) BIG thank you to my parents and teachers for teaching and preaching me, I owe you guys so much that only God can repay them all. And, I always pray for my parents, my teachers and friends and I hope you will always in good health. Hope to see you guys again someday somehow....
Sek Men Sultanah Bahiyah



Monday, August 4, 2008

Good One to Share...

We always think of ONLY ourselves, rarely we think of others....

Suatu Hari.......

Dari kejauhan, lampu lalulintas di satu persimpangan itu masih
menyala hijau. Harun segera menekan pedal minyak kenderaannya. Dia
tak mau terlambat. Apalagi ia tahu penempatan di situ cukup padat
sehingga lampu merah biasanya menyala cukup lama. Kebetulan jalan
di depannya agak lengang. Lampu berganti kuning. Hati Harun berdebar
berharap semoga ia boleh melepasi lampu hijau itu dengan segera.

Tiga meter sebelum garis jalan, lampu merah menyala. Harun
bimbang, haruskah ia berhenti atau terus saja.
"Ah, takkan nak brake mendadak," fikirnya sambil terus memandu laju.

Priiiiiiiiiiiiiiit! Di seberang jalan seorang pegawai polis melambaikan
tangan memintanya berhenti. Harun menepikan kenderaannya agak jauh
sambil mengumpat dalam hati. Dari cermin pandang sisi ia melihat
pegawai polis itu. Wajahnya tak terlalu asing baginya.

Jamal rupanya! Sahabat baiknya semasa di sekolah menengah dulu. Hati
Harun agak lega. Dia cepat cepat keluar sambil melambai mesra.

"Pekabo, Jamal! Lamanya tak jumpa...last jumpa masa aku kawen dulu"

"Aku baik je." Tanpa senyum.

"Alahai...aku ndak cepat nih. Bini aku dah lama menunggu di rumah."

"Oh ye ke?" Nampaknya Jamal ragu.

"Ye la Mal, hari ini bini aku punya birthday. Dia dan anak-anak
sudah menyiapkan semuanya. Tentu aku tidak boleh terlambat,
kawan-kawannya pun sedang menunggu "

"Aku paham. Tapi, sebenarnya aku dah lama peratikan kau...selalu sgt
kau langgar lampu merah di persimpangan ini."

Harun mesti ganti strategi.

"Jadi, kau nak menyaman aku ker? Tapi tadi aku tidak melanggar lampu
merah. Sewaktu aku jalan lampu kuning masih menyala." Berdusta
sedikit boleh melancarkan keadaan fikir Harun.

"Ok. Sebenarnya aku nampak jelas. Tolong keluarkan lesen dan kad
pengenalan."

Dengan kesal Harun menyerahkan lesen dan kad pengenalan lalu masuk ke
dalam kenderaan dan menutup kaca tingkapnya. Sementara itu Jamal
menulis sesuatu di buku catatannya. Beberapa saat kemudian Jamal
mengetuk kaca tingkap kereta harun. Harun memandang wajah Jamal dengan
penuh kecewa.

Diturunkan tingkap sedikit saja.

"Ah, satu inci cukup untuk memasukkan surat saman."
Fikir Harun.

Tanpa berkata-kata Jamal terus kembali ke tempat dia bertugas.
Harun mengambil surat saman yang diselitkan Jamal.

Tapi, hei apa ini. Ternyata lesen memandu dan ic dikembalikan
bersama sebuah nota. Kenapa ia tidak menyaman aku. Lalu nota ini
apa? Semacam gurauan atau apa?

Tergesa-gesa Harun membuka dan membaca nota yang berisi tulisan tangan Jamal.

------------ --------- --------- -------- --------------------------------------------------------------------------------

"Harun...

Kau tahu kan aku dulu ada seorang anak perempuan dan seorang isteri yang
cantik. Sayang, mereka sudah meninggal dunia.

Dilanggar pemandu yang tidak memperdulikan lampu merah di
persimpangan ini.

Pemandu itu dihukum penjara selama 3 bulan. Sekarang pemandu itu
bebas bertemu isteri dan memeluk ketiga2 anaknya lagi.

Sedangkan anak dan isteriku sudah tiada. Hari ini aku sendirian
menyesali peristiwa itu. Yang pergi tidak akan kembali lagi.

Beberapa kali aku cuba memaafkan pemandu itu tetapi sangat sukar.

Begitu juga kali ini bila sahabatku sendiri memandu seperti pemandu itu.
Aku kecewa teramat sgt.

Berhati-hatilah ketika memandu Run" - Jamal
------------ --------- --------- --------

Harun terkedu. Ia segera keluar dari kenderaan mencari Jamal. Namun,
Jamal sudah meninggalkan pos tempat ia bertugas.

Sepanjang jalan pulang ia memandu perlahan dengan hati tak tentu
sambil berharap kesalahannya dimaafkan.

Tak semestinya anggapan kita adalah sama dengan pengertian orang
lain.

Boleh jadi suka kita adalah duka rakan kita.

Hidup ini sangat berharga, jalanilah dengan penuh hati-hati, mengerti
perasaan orang lain dan bertimbangrasa

Sunday, August 3, 2008

Proton Technology Day

Wow! Hari ini tamatlah sudah Proton Technology day kat kilang pengeluaran kereta Proton. Aku berkesempatan untuk meluangkan masa selama 2 hari berturut-turut kat situ dan ia pastinya cukup menggembirakan aku. Kelmarin, Pak Lah, perdana menteri Malaysia ada merasmikan program ini. Sesungguhnya pada pendapatan aku yang tak seberapa ni, program macam ni bagus bagi membuka minda masyarakat, rakyat Malaysia khususnya tentang pembuatan kereta. Selepas melawat Proton, barulah aku tahu yang rupanya kita punya ramai pakar dalam bidang pembuatan kereta ni dan kepakaran kita ini diiktiraf oleh orang luar juga. Tak sangka buah cempedak dah jadi nangka... Tahniah Proton dan warganya. Pelbagai pengetahuan yang aku dapati semasa lawatan aku ke sana.

Perjalanan masuk ke Proton bermula dari gate depan yang ada guardhouse tu, kemudian disebelah kirinya ada tempat makan, seperti KFC, Pizza Hut, ais kacang, dan macam-macam lagi yang aku sempat tengok. Pastu kat area situ jugak ada mainan untuk kekanak, ada pameran sikit dan tempat pendaftaran Daring Club secara percuma! Lepas jalan sikit lagi ada pertunjukan 'drift' oleh Tengku Djan Ley, alaa yang berlakon iklan Panadol Activfast tu hehehe... Tapi walaweh...dia punya drift tangkap lentok punya! Perghhh.... KAlau tengok memang tak rugi lah! Padanlah dia menang hari tu.... Pastu aku meneruskan perjalanan ke R&D, sebelum sampai ke R&D, aku bertemu dengan tempat main GO-Kart, tak dapat tidak aku kena gak main dulu hahaha... memula takut la pastu lepas dua tiga kali corner baring, aku naik sheikh laa... hahaha kemudian aku meneruskan perjalanan ke bangunan R&D. Wahh!!! cantik sungguh kat dalam dia.

Kat R&D, aku menuju ke Styling studio. Memula sekali kitaorang disajikan dengan pembuatan cla model, camana kereta yang telah di'sketch' dibentukkan menjadi ala-ala model sebenar menggunakan tanah liat. Tapi tanah liat ni sintetik punyalah. Kalau pada suhu biasa, ia keras macam batu, lepas masuk oven baru dia lembut. Best woo aku main tanah liat tu... hehehe buat karipap! Pastu aku tengok seat kereta yang canggih-manggih semua ada, ada stylist yang pandai melukis, dia lukis gambar kereta terus ke komputer daripada sebuah papan putih. Memanglah pandai! Pastu ada tunjuk kereta clay model MSX, GEN2 turbo diesel, Waja V6, dan lain-lain. Pastu aku ke bangunan Prototype tengok accesories kereta yang berteknologi tinggi. Kemudian bangunan tu tembus ke bangunan Powertrain. Kat sini aku belajar serba-sedikit mengenai engin. Aku sempat tengok engin 1.6L Campro, 1.6L IAFM, engin CPS, komponen-komponen engin dan yang paling aku suka tengok meter combination yang 3-D punya, dan satu lagi meter combination yang pancar kat windscreen. BEst tuu...Kemudian aku berpeluang masuk ke bilik ujian tahan-sejuk kereta, 10 darjah celcius tu! Best! Best! Lepas beberapa ketika buang masa kat situ aku terus ke bilik tayangan tengok kat mana kereta-kereta kebanggaan kita seperti, Waja, Persona, New Saga, Savvy dibawa ke luar negara untuk cold-test, hot-test. Banyak negara yang diaorang bawa kereta-kereta tu untuk diuji ketahanannya seperti Alice Springs, Australia, Sweden, Iran, Indonesia dan South Africa. YAng aku ingat la... Kemudian aku ke Engine & Transmission Lab, dapatlah aku sepatah dua kata ilmu hehe... Pastu aku ke Homologation & Testing lab, belajar pasal camana ujian untuk suspension dan seumpama dengannya diuji. Fuhh.. Pastu dapat ke test track untuk uji-pandu kereta dengan pelbagai cara panduan. Walaupun letih, tapi ia merupakan pengalaman yang paling berharga untuk aku. Akhir kata, tengoklah sekeping dua gambar yang sempat aku snap ;)