Wednesday, November 10, 2010

My monolog...

I have been away for quite some times ;) trying to stabilize myself in this very challenging world. Dealing with ownself is much harder these days than the good old days with new technologies and new attitude coming in. I am so bless with most good people around me. Not to say that there's no bad ones, but I would say they are in minority. Sometimes if we let the minority taking over our lives, it can be bad too! The impacts can be 10 times worst than the majority. So I'll try to manage it with help from good friends. As my good friend use to say, the world is bigger than the small workplace. So we could've been better if we set that in our heads :) I think it's true! Don't let the negativities eat our positivities. There are lotsa political issues going on in the workplace which sometimes we cannot cope with it especially when we hold the ideal priciples of surviving life. But we have to live with it and do the right truthful things even if it seems to vanish from this polluted earth. I started to scare to death when I came to think about all the pollution and contamination going on in this world. But what can a person do to be heard? At least all we can do is leaving a good legacies so people will remember and hopefully follow our footsteps. SOmetimes we tried so hard to change the environment till we get really exhausted but people still in their own old skin, the last thing we can do is leave it to God and let Him do His job. But still we have to pray for the good things to grow not the destruction. Please remember we get nothing out of destruction. But we take whatever we can as our lessons, learn from the mistakes and not to repeat them again. That's why history is important. But modern people is trying to kick the histories away since for them they are no more relevant. We forget, we are part of history and because of history we are here in this world breathing the air and enjoying lives. This is not only for you but for me to remember.

When I get sad or happy, I always remind myself that to live is a chance, but death is the absolute. That's what guide me back to the trail when I started to go ashtray. People can do bad things or good things to us and vice versa. But at the end of the day do our hearts feel peace? Only we can answer it. When we treat our heart good, we'll get good results.

Lastly, remember this: to treat the world, we have have to treat ouselves, to treat ourselves we have to treat our hearts. Even the baddest person on earth has piece of goodness inside. Never think it is too late, God is gracious, loving and forgiver.... it's never too late...

Thursday, October 7, 2010

Rumah Terbuka Upin & Ipin

Pada 2 Oktober 2010, telah diadakan Rumah Terbuka Upin & Ipin di perkarangan Les Copaques production. Suasananya sangat meriah ;) Ramai kanak-kanak yang hadir. Bukan kanak-kanak saja yang meminati Upin & Ipin ni, remaja dan ibu bapa pon minat hehehe.... Dengar cerita, Upin & Ipin akan mementaskan teater muzikal pertamanya di Indonesia dengan lagu tema baru, Sahabat Selamanya nyanyian band terkenal Indonesia, Padi


video

Tidak ketinggalan juga, Upin & Ipin akan merealisasikan sebuah taman tema tidak lama lagi katanya. Huiiiihhhh dahsyat! Apa pun tahniah kepada Les Copaques Production. Terima kasih kerana membawa Malaysia ke setapak lagi maju di dalam bidang animasi.

Teater Muzikal Tun Mahathir

Assalamualaikum warahmatullah,

Salam Syawal,

Kita telah berada dipenghabisan Syawal dah. Semoga banyaklah dosa-dosa kita yang telah diampunkan Allah. Sepanjang bulan Oktober ni banyak sungguh peristiwa-peristiwa yang berlaku dan akan berlaku. Semuanya bakal melakar sejarah tersendiri di atas kanvas hidup. Salah satunya ialah Teater Muzikal Tun Mahathir yang telah diarahkan oleh Puan Rosminah Tahir. Ia satu penghormatan kepada Tok Det dan flashback sejarah bagaimana susahnya pejuang-pejuang terdahulu mendapatkan kemerdekaan. Kebanyakkan generasi muda sekarang tidak berminat dengan sejarah. Tak kiralah sejarah kampung sendiri ka, negeri sendiri ka, Malaysia ka, dunia apatah lagi la kan. Yalah bak kata orang tua-tua, celik-celik mata dah senang, ada lebuhraya, KLCC, pasaraya, hospital, elektrik dan air paip segala. Manalah depa nak tau betapa susahnya nak membangun sampai lagu ni. Ada yang tak pernah tengok pun ikan tu rupa macam mana, pasai beli kat supermarket dah tinggal isi, tulang pun tak dak. Tu diaaa.....

Nak membangun bukan senang, nak kena cari ilmu, belajar dengan orang baru kita boleh maju. Nak maju pulak bukan boleh sorang-sorang, nak kena ajak ramai-ramai barulah satu negara dapat merasainya. Nak synchronize semua orang kepada satu objektif pun bukan senang, namun berkat kesabaran Tok Det, tak lupa juga mantan perdana menteri-perdana menteri yang lepas, barulah kita dapat menikmati hasil seperti hari ini. Tapi tak ramai orang Malaysia yang pandai bersyukur. Memang dalam Al-Quran pun Tuhan dah cakap, manusia di akhir zaman ni memang tak reti nak bersyukur dan penyakit hasad dengki dan fitnah-memfitnah juga banyak. Cakap saja pandai. Kadang-kadang tu, dia bukan main cakap, tak sedar dia sendiri yang buat benda tak betul tu. Itulah pepatah pernah berkata, seperti meludah ke langit, akhirnya jatuh ke muka sendiri. Kita dok salahkan orang tapi kita sebenaqnya salah hehehe..... terkena jugaklah ke batang hidung sendiri kan. Bak kata Maher Zain, yes it is easy to blame everything on west but the focus should be on ourselves. Ya Allah hindarilah kami dari penyakit-penyakit pelik zaman ini. Amin!



Tok Det atau Tun Mahathir banyak berjasa kepada kita. Kadang-kadang hairanlah pasai apa ramai sangat yang benci dengan Tok Det ni. Apa yang dia dah buat sampai teruk sangat sampai depa benci kat dia? Mengata sana, mengutuk sini, marah sana, marah sini.... kita dok mempersoalkan dia buat itu dan ini, yang kita, kita dah buat apa dah kat negara kita?? Dan setakat hari ini, Tok Det dah kacau kehidupan kita sampai takat mana dah?? Dia dah membuka peluang pekerjaan kat kita semua, kita tak kenang pun. Memang lah bukan dia yang bagi rezeki, tapi Allah bagi melalui dia. Kita kena bersyukurlah. Bukan semua dia cakap betul, dan bukan semua dia cakap juga salah. Samalah macam kita. Jadi kita pakat-pakat lawan bersyukur. Tok Det dah melalui kehidupan dari zaman British, Jepun dan komunis. Susah..... sejarah untuk diimbau supaya dapat dikaji kelemahan dulu dan jangan diulang semula. Bukan kita nak suruh hidup dalam kenangan.

Daripada teater muzikal ini juga kita dapat yang Tok Det rupanya suka berniaga juga pernah bercita-cita nak jadi peguam rupanya :) Walaupun cita-cita Tok Det bukan doktor namun beliau tetap belajar bersungguh-sungguh. Itulah bezanya dengan anak muda zaman sekarang. Selama dua hari berturut-turut (6 dan 7 Oktober 2010) tengok teater muzikal ini, dapatlah disimpulkan disini, teater ini memang memberi manfaat dan maklumat kepada penonton sekalian. Fahamlah apa yang tersirat dan tersurat tentang Tun Mahathir Mohammad supaya kita tidak salah menafsir. Jemputlah hadir beramai-ramai memeriahkan Istana Budaya.
Akhir kata, siapa pun kita, kita berpijak dibumi Tuhan, kita lahir dari titisan yang kalau jatuh ke tanah, ayam tak patuk, itik tak sudu. Terima Kasih Tun Dr. Mahathir!!!

Wallahua'lam

Thursday, September 16, 2010

Tafsir

Tafsir is an arabic word تفسير which is derived from the root 'fassara' which means to "explain" or to "expound". It is best understood as 'explanation' or 'interpretation' of the Qur'an.

Tafsir in the language of the scholars means: explanation and clarification.

It aims at knowledge and understanding concerning the book of Allah, to explain its meanings, extract its legal rulings and grasp its underlying reasons. Tafsir explains the 'outer' (zahir) meanings of the Qur'an.

Someone who writes tafsir is a 'mufassir' مفسر which comes from the plural مفسرون mufassirūn.

Ibn Kathir born in 1302 AD was scholar of History and a mufassir (Qur'an commentator) . He was renowned for his great memory regarding the sayings of Muhammad and the entire Qur'an.

Ibn Kathir wrote a famous commentary of the Qur'an named Tafsir ibn Kathir which linked certain Hadith, or sayings of Muhammad, and sayings of the sahaba to verses of the Qur'an, in explanation. Tafsir Ibn Kathir is famous all over the Muslim world and among Muslims in the Western world, and is one of the most widely used explanations of the Qu'ran today. This site introduces the reader to one of the most Authentic books for explaining the Quran using both arabic and english text to grasp the understanding of the Quran.

More than 10 million people living today (mostly non-Arabs) have memorized the Quran in the Arabic language on earth today.


Monday, September 6, 2010

Checklist - The Last Ten Nights and Days of Ramadan

In this blessed month of Ramadan, we have now come to the grand finale – the last ten days of Ramadan that are even more blessed than the rest of Ramadan. In it is a night that Quran tells us is better than 1000 months (yes, months – not days).

The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) said:
"There has come to you Ramadan, a blessed month which Allah has enjoined you to fast, during which the gates of heaven are opened and the gates of Hell are closed, and the rebellious devils are chained up. In it there is a night which is better than a thousand months, and whoever is deprived of its goodness is indeed deprived.”

Narrated by al-Nasa’i, 2106; Ahmad, 8769. classed as saheeh by al-Albani in Saheeh al-Targheeb, 999.

So, in preparation for the grand finale, here is a checklist of some of the things that we can all do to make the remaining days of Ramadan work to our advantage –

1) Get in high gear for the next 10 nights and days –
Time is of the essence. Every moment counts. Whatever you need to do for the next ten days to make the most in Ibada, good deeds, reciting Quran, dhikr, making dua, etc., rewards are going to be multiplied. No one knew about the importance of these days more than the prophet (saws). Al-Bukhari and Muslim narrated from ‘Aishah (may Allah be pleased with her) that when the last ten days of Ramadan began, the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) would stay up at night, wake his family and tie his lower garment tight. According to Ahmad and Muslim: he would strive hard in worship during the last ten nights of Ramadan as he did not do at other times.

Imam Ahmad recorded that Abu Hurayrah said “When Ramadan would come, the Messenger of Allah would say, Verily, the month of Ramadan has come to you all. It is a blessed month, which Allah has obligated you all to fast. During it the gates of Paradise are opened, the gates of Hell are closed and the devils are shackled. In it there is a night that is better than one thousand months. Whoever is deprived of its good, then he has truly been deprived.)” An-Nasa’i recorded this same Hadith.

If we lose this opportunity, we get our next opportunity next year – assuming we are still around and are in good health and shape to make use of it. Even if we are – we have the past years’ sins on our shoulders and life’s normal trials and tribulations to face the coming year. So, there is no better time to ask Allah to make all that easier than NOW.

2) Get a Quran and recite as often as you can –
A few lines on this post can’t even come close to explaining the benefits and virtues of Quran. It is proven in the saheeh Sunnah that the Quran will intercede for those who read it at night, as Ahmad (6626) narrated from ‘Abd-Allah ibn ‘Amr that the Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) said:
Fasting and the Quran will intercede for a person on the Day of Resurrection. Fasting will say, ‘O Lord, I deprived him of his food and his desires during the day, so let me intercede for him.’ And the Quran will say: ‘I deprived him of his sleep at night so let me intercede for him.’


Then they will intercede.” Narrated by Ahmad; classed as saheeh by al-Albani in Saheeh al-Jami’, no. 3882.
Narrated Abu Musa: The Prophet said,
The example of a believer who recites the Qur’an is that of a citron (a citrus fruit) which is good in taste and good in smell. And the believer who does not recite the quran is like a date which has a good taste but no smell. And the example of an impious person who recites the Qur’an is that of Ar-Rihana (an aromatic plant) which smells good but is bitter in taste. And the example of an impious person who does not recite the quran is that of a colocynth which is bitter in taste and has no smell.” (Book #93, Hadith # 649)

As is stated in the hadeeth narrated by ‘Abd-Allah ibn ‘Amr ibn al-‘Aas (may Allah be pleased with them both), in which the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said:
Whoever recites ten aayaat (verses) in qiyaam will not be recorded as one of the forgetful. Whoever recites a hundred aayaat (verses) in qiyaam will be recorded as one of the devout, and whoever prays a thousand aayaat (verses) in qiyaam will be recorded as one of the muqantareen (those who pile up good deeds).” (Reported by Abu Dawood and Ibn Hibbaan. It is a hasan report. Saheeh al-Targheeb, 635).
3) If your sins are holding you to move forward, this is the time to get them forgiven –
First the bad news – In Musnad Ahmad it is narrated that Thawbaan said: The Messenger of Allah (SAWS) said:
A man is deprived of provision (Rizq) because of the sins that he commits.’” (Narrated by Ibn Maajah, 4022, classed as hasan by al-Albaani in Saheeh Ibn Maajah).

And now for the good news –

It was narrated from Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) that the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said:
Whoever spends the night of Laylat al-Qadr in prayer out of faith and in the hope of reward, will be forgiven his previous sins.”
4) What to say on Laylat al-Qadr –
One of the best dua’s that can be recited on Laylat al-Qadr is that which the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) taught ‘A’ishah (may Allah be pleased with her). It was narrated by al-Tirmidhi, who classed it as saheeh, that ‘A’ishah said: I said: “O Messenger of Allah, If I know which night is Laylat al-Qadr, what should I say?” He said: “Say: Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibb al-‘afwa fa’fu ‘anni (O Allah, You are All-Forgiving and You love forgiveness so forgive me).”

5) Get in the class of the Pious People –
Allah has described the pious as follows (interpretation of the meaning):
They used to sleep but little by night (invoking their Lord (Allah) and praying, with fear and hope). [Quran: Surah Adh-Dhariyat (17)]
And in the hours before dawn, they were (found) asking (Allah) for forgiveness, [Quran: Surah Adh-Dhariyat (18)]

6) Finally……
Think of all that you need to ask Allah for and ask Him now. If you haven’t before, this is the time to connect with Him and feel closer to Him. And when you do during these last ten nights and days of this Ramadan, you would want to do this again and again – even after the month is over.
And finally, when you are in a state of prayers and worship, please open your heart for others as well and please do remember your brothers and sisters in your prayers. Remember what the Prophet said:
“The supplication that gets the quickest answer is the one made by one Muslim for another in his absence.” Reported by Abu Daw’ud and Tirmidhi
May we all make the most of the last ten nights and days of Ramadan…

Sunday, August 8, 2010

Ku Ada Kamu

Di kala ku kehilangan
Di dalam kegelapan
Kau suluhkan sinar petunjuk
Di kala ku kesedihan
Kau ukirkan senyuman
Dengan penuh sabar memujuk
Engkau menyambut tiap kali aku terjatuh

Chorus
Andai hari esok langit akan runtuh
Tabahlah menjunjung bersamaku
Andai hari esok dunia gelora
Takkan ku gemuruh selagi ku ada kamu

Di kala aku tak pasti
Kau tampil dengan berani
Membimbing agar lebih yakin
Dan bila hidup penuh soalan
Kau berikan jawapan
Melengkap semua kekurangan
Engkau menyambut tiap kali aku terjatuh

Ulang Chorus

Tidak mungkin diri ini mampu hidup tanpa doronganmu

Ulang Chorus

Selagi ku ada kamu


video

Saturday, February 27, 2010

Bila sungai dan lautan adalah satu


MR JACQUES YVES COSTEAU

"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan:53)

Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV
`Discovery' pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez . Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. ."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak
ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam
akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.


Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai... luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT.

Sunday, January 24, 2010

Mari Mengenal...

Pepatah Melayu ada mengatakan "Tak Kenal, Maka Tak Cinta". Demikianlah sikap kita terhadap Rasulullah SAW. Seseorang itu tidak akan menyambut kelahiran Rasulullah SAW jika tiada perasaan cinta terhadap baginda. Malahan sesetengahnya langsung tidak mempedulikan Rasulullah SAW, seolah-olah tiada apa-apa keistimewaan dengan kelahiran dan pengutusannya. Menyedihkan lagi, sebahagian daripada umat Islam lebih mengingati kelahiran paderi ' St. Valentino ' daripada mengingati Rasulullah SAW, lebih mengingati biodata para artis daripada biodata Rasulullah SAW. Beginikah kecintaan kita kepada seorang kekasih dan utusan Allah SWT? Justeru itu kita harus berasa bertanggungjawab untuk memaparkan biodata dan kronologi hidup Baginda SAW untuk tatapan dan ingatan kita bersama agar kita lebih mencintai kehidupan dan perjuangan Rasulullah SAW.

· Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
· Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).
· Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.
· Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
· Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.
· Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW).
· Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).
· Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).

USIA 5 TAHUN

· Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.

USIA 6 TAHUN

· Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa '
(sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah).
· Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Muttalib.

USIA 8 TAHUN

· Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia.
· Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).

· Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan...
· Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira
(Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

USIA 20 TAHUN

· Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' , jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah
14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.
· Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.

USIA 25 TAHUN

· Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.
· Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah.
· Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu.
· Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

USIA 35 TAHUN

· Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah.
· Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah.
· Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

USIA 40 TAHUN

· Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

USIA 53 TAHUN

· Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.
· Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622M.

USIA 63 TAHUN

· Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.

ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW

§ Khadijah Binti Khuwailid.
§ Saudah Binti Zam'ah.
§ Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar).
§ Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab).
§ Ummi Habibah Binti Abu Sufyan.
§ Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah).
§ Zainab Binti Jahsy.
§ Maimunah Binti Harith.
§ Safiyah Binti Huyai bin Akhtab.
§ Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin).

ANAK-ANAK RASULULLAH SAW

1. Qasim
2. Abdullah
3.. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra '

ANAK TIRI RASULULLAH SAW

Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).

SAUDARA SESUSU RASULULLAH SAW

IBU SUSUAN/SAUDARA SUSUAN
1. Thuwaibah
1. Hamzah
2. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad

SAUDARA SUSUAN
1. Halimah Al-Saidiyyah
1. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
2. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza
3. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza
4. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza

BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW
(ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTTALIB)

1. Al-Harith
2. Muqawwam
3. Zubair
4. Hamzah ***
5. Al-Abbas ***
6. Abu Talib
7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)
8. Abdul Ka ' bah
9. Hijl
10. Dhirar
11. Umaimah
12. Al-Bidha (Ummu Hakim)
13. Atiqah ##
14. Arwa ##
15. Umaimah
16. Barrah
17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) ***

*** Sempat masuk Islam..
## Ulama berselisih pendapat tentang Islamnya.

Sabda Rasulullah SAW:
"Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga." (Riwayat Al-Sajary daripada Anas )

Nabi Muhammad SAW - Manusia agong

KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W. SECARA LAHIRIAH. Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.

Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah:

- Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw..
- Aku melihat cahaya dari lidahnya.
- Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
- Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
- Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
- Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
- Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.
- Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
- Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
- Wajahnya seperti bulan purnama.
- Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.
- Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
- Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.
- Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
- Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
- Mulut baginda sederhana luas dan cantik.
- Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
- Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
- Janggutnya penuh dan tebal menawan.
- Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.
- Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.
- Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
- Rambutnya sedikit ikal.
- Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
- Rambutnya terbelah di tengah.
- Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
- Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.
- Seimbang antara kedua bahunya.
- Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.
- Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
- Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.
- Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
- Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
- Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
- Warna putihnya lebih banyak.
- Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
- Warna kulitnya putih tapi sihat.
- Kulitnya putih lagi bercahaya.
- Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.
- Badannya tidak gemuk.
- Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
- Perutnya tidak buncit..
- Badannya cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

KESIMPULANNYA :
Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman.
Baginda adalah semulia-mulia insan di dunia.