Saturday, July 19, 2008

Mati Hidup Semula

Tadi aku tengok channel Astro Oasis, citer pasal pemenang Jemputan Umrah. Episod kali ni citer pasal sorang mamat ni nama dia Anas Affendi (aku pon tak sure ejaan nama dia ni). Citer dia sadis sunggoh. Dia bekas seorang penagih dadah, pastu family dia apply untuk pergi umrah ngan mak dia ke Mekah. Dia citer la macam mana Si Anas ni tersilap langkah dan terjebak dengan dadah. Dah bergaduh sampai berparang dengan abang dia. Dia pon tak sempat tengok ayah dia meninggal sebab lepas 2 hari ayah dia dikebumikan baru dia balik dari pusat serenti. Kesian dia... Yelah dedulu dia penah ambik barang orang tak cakap so orang selalu la tuduh dan mengata kat dia. Jadi family dia ambik peluang ni hantar dia ke Mekah buat umrah semoga dia sedar. Sedih giler aku tengok rancangan tu. Sekurang-kurangnya dia diberi peluang oleh Allah S.W.T. untuk berubah disamping ibu dia walaupon tak sempat ngan ayah dia skali. Semoga dia berubah dan menjadi insan yang bertakwa. Aku pon sama gak, bukannya betol sangat hahaha semoga aku pon berubah menjadi insan yang bertakwa. Amin!

Host tu kata bukan pangkat, pengetahuan, populariti, ada ijazah ke tidak yang menjadi kayu pengukur ketakwaan seseorang. Sebelom ada citer pakcik ni seorang petani yang tak belajar tinggi pon pegi Mekah dah dia lihat apa yang terdapat kat pintu Kaabah ke atau dalam Kaabah aku tak sure sebab aku tengok dah separuh, dia tak boleh citer apa yang dia nampak yang penting katanya sesamalah kita menigkatkan ketakwaan dengan ikhlas untuk Allah. Kat sapa pon dia tak citer, baik isteri mahupon anaknya. Host tu kata hanya orang yang ketakwaanya tinggi je boleh terima ilmu Kasyf yang tinggi camtu. SubhanaAllah! Ishhh tapi sedih plak, tu la kan kita ham Allah ni tak lepas dari berbuat dosa. Semoga diampunkan dosa kita semua seluruh umatNya dimuka bumi ini mahupon yang sudah beralih alam.... isk...isk.... Amin!

No comments: