Sunday, June 9, 2013

Mengapa surau/masjid kita lengang?

Ramadhan akan kembali lagi. Diharap perkara dibawah tidak diulangi.

Info ini didapati dari Radio Radio IKIM

Mengapa surau dan masjid kita lengang diakhir Ramadhan?
1) Umat Islam diserang penyakit Al-Wahnu (cintakan dunia)
Ada suatu hadis (tak sempat nak salin hadis apa) menceritakan:
Ada suatu hari nanti, masjid2 akan menjadi kosong. Sahabat bertanya kenapa wahai
Rasulullah? Adakah kerana bilangan kami sekarang yang sedikit? Rasulullah menjawab, tidak.
Diakhir2 nanti, umatku lebih ramai tetapi kebanyakkan mereka diserang al-wahnu lalu
2) Ramadhan dikaitkan dengan pahala berganda. Sedangkan hari-hari biasa juga kita dapat pahala, lalu apakah selepas Ramadhan kita tidak perlu kepada pahala itu?
3) Masjid lebih banyak dibina lebih banyak daripada pembinaan solat itu sendiri di dalam masjid
tersebut
4) Ramadhan dilayan seperti pelancong. Tiada Ramadhan tiadalah pelancong.
5) Pada masyarakat manusia dan barang (material) itulah punca kebahagian mereka bukan lagi Allah Azza wa Jalla
6) Kita tidak istiqamah
7) Maksiat yang menutup mata hati
8) Radius (persekitaran) diri kita yang buruk. Mereka ini yg datang ke surau kerana juadah saja seperti kanak2
9) Mereka hanya mengejar rakaat, kerana
10) Sistem masjid dan surau yang tidak efektif tidak menarik makmum ke masjid

Seandainya mereka mengetahui betapa pahalanya ke masjid, pasti merangkak pon mereka akan kesana. Namun pada akhirnya sudah pastilah persekitaran yang membentuk komuniti masjid/surau disesuatu tempat. Mereka berasakan masjid/surau itu hanya tempat untuk beribadat sahaja. Memang benar ia tempat beribadat. Namun apakah definisi ibadah itu? Sebenarnya banyak lagi yang belum kita ketahui. Carilah ilmu. Carilah ilmu. Carilah ilmu. Jangan malas. Kerana itu perangai syaitan.

Love our car, love our country


Article above talked about national car. I am proud to say I've owned  cars that built nationally. i do not understand how my people always condemned our national car. Comparing in a positive way is OK but in a bad way? At least we have our national car. I don't see saying bad or negative about others can benefit yourselves or others. Work and earn it then you know how that feels. Critic from behind but never put hands on how to do things just a waste of time. Critic with solution that will be the best. So that's all for this entry, I don't know, what say you?

.:Luasnya Neraka:.


YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua
ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang
Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak
pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah
dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN. ...


Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi
saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka
ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya
dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui
bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah
itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman
dari padanya...'

Lalu nabi s.a.w.. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.'

Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama
seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga
putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak
pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak,
andaikan terbuka sebesar lubang jarumnescaya akan dapat membakar penduduk
dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu
digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana
panas dan basinya.
Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari
rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan
cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.
Demi Allah yg mengutus engkaudengan hak, andaikan seorang di hujung barat
tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana
sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan
minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.
Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang
tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

Nabi s.a.w. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah
kami?'
Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya,
dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas
dari yang lain70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih
panas)

Tanya Rasulullah s.a.w..: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'
Jawab Jibrail:

'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir
setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun
sedang namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempatorang- orang musyrikin bernama Jahim,
Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.
Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama
Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah..

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya:

'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'
Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosabesar dari ummatmu yg
sampai mati belum sempat bertaubat.'

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga
Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar
kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar
kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang
akan masuk ke dalam neraka?'

Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'
Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w.
masuk ke dalamrumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian
kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis
dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab 'Peringatan
Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan
kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku..

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:
1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular

9. Di dalam mulut setiap ular yangpanjang 70 hasta mengandungi lautan
racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita
semua.....Wallahua' lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159
Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan
dari keterangan-keterang an dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya
kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan
dilaknat oleh sekalian makhluk.
Dari Abdullah bin 'Amr R.A,

RasulullahS. A.W bersabda:' Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..
SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT
KELAK!!!

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk
dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-
masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK
MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAKBERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : 'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-
ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw 'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih
disebabkan oleh WUDHU'.' Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur
orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat
sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan.

Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu
kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu
tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' Siratul Mustaqim dan
memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu
mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku danhamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya
TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :-

1. Para Nabi

2. ParaAhli Jihad

3. Para Alim Ulama

4.. ParaSyuhada

5. Para Penghafal al QURAN

6. Imam atau Pemimpinyang Adil

7. Tukang Azan

8. Wanita yang mati kelahiran/beranak

9. Orang mati dibunuh atau dianiaya

10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat itu dari kalangan
orang yang beriman.
Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah
saw: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur
dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:

' Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa
( Ahli Puasa ) dari kubur mereka didalam keadaan letih dan dahaga. Maka
ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan
SYURGA. '

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-
anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari
nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan
buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-
daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada
mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam
Surah Al-Haqqah bermaksud ;
'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan
pada HARI yang telah LALU itu.'

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang
bermanfaatialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya
meskipun dia sudah mati. ' Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan
mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.'
Surah Al-Baqarah : 237

Untuk renungan dan amalan bersama ..

DOA IKAN NUN
============

'LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN'



Thank you YOU

Hello and peace be upon you to my dear readers,
Some quick note of thank you. I am so overwhelm to know that someone or somebody is reading or taking note on my articles or entries. I seriously think that  nobody will read or is reading them. I thought maybe i just let this blog be my online diary but i'll jot something that i think can be publicly publish not my heart-pouring hahaha! I apologize for late reply and for writing in my mother-tongue language lately. I am trying to translate them soon. I received feedback from our friends overseas that they really want to read my entries. Wow! That's something to me. I will do some articles in English, hope you'll not get bored waiting. Or I'll translate the entries that i wrote in Malay language. And i hope i did write a good articles for the benefits of me and you. Zillion thank you TO YOU!


Love,
Tea

Wednesday, June 5, 2013

Kuliah Maghrib Ustaz Muhadir Hj Joll Masjid Al Falah USJ 9 - 4 Jun 2013

Assalamualaikum semua,
Hari ni kuliah maghrib disampaikan oleh Ustaz Muhadir Hj Joll. Kuliah dimulakan dengan doa dan selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. seperti biasa.



Alhamdulillah kita masih dibulan Rejab yang penuh kemuliaan. Malam ini kita bicarakan tentang satu peristiwa  agong yang tidak berlaku kepada nabi dan rasul yang lain melainkan hanya kepada Nabi Muhammad s.a.w. iaitu peristiwa Al-Israk wal Mi'raj. Peristiwa ini menggabungkan dua unsur seterusnya mengIsrakkan kepada 2 alam. Unsur jasad dan unsur ruh. Perjalanan Israk daripada Mekah ke Baitul Muqaddis di Palestin itu namanya perjalanan Israk, perjalanan pada waktu malam dan ia mewakili perjalanan bumi, perjalanan bawah. Bumi itu dibawah namanya alam sufi. Kemudian nabi dinaikkan. Bukan nabi berjalan tetapi diperjalankan sebab tidak mungkin masjid Al-Aqsa itu dipanggil Al Masjidul Aqsa iaitu yang bermaksud masjid yang paling jauh untuk pedagang-pedagang Arab sampai. Lawan lagi jauh Al-Adna. Pergi-balik satu bulan. Perjalanan yang sepatutnya mengambil 1 bulan pergi dan 1 bulan balik itu hanya diambil masa 1  malam oleh nabi s.a.w. Ada mukjizat besar disitu. Jadi dalam hal ini ia dipanggil perjalanan ardi, As-Sahrul Ardi yang mewakili alam bawah, alam sufli.sebab nanti nabi akan naik ke langit ke-2,3,4,5,6,7 terus ke Sidratul Muntaha. Maka itu perjalanan langit As Sahrus Samawi, maka itu dipanggil alam 'Ulwi. Maka segera kita faham manusia itu berasal daripada 2 alam iaitu alam Sufli (alam bawah) dan alam 'Ulwi (alam atas). Ini tidak pelik sebab asal kejadian kita pon daripada alam 'Ulwi. Setiap daripada kita  ini berasal daripada alam arwah (alam lahut). Diketika itu Allah bertanya kepada ruh (waktu itu ruh itu tiada jasad lagi. Ruh ini sangat halus), "Apakah tidak aku ini Tuhan kamu?" maka mereka menjawab, "bahkan kami naik saksi."

Allah jadikan ruh dan manusia itu tujuannya apa? Beribadah kepada Allah. Macam mana nak tahu dia ibadah atau tidak? Allah ujinya, Allah jadikan Al-mauta dan kehidupan yang tujuannya untuk menguji kamu. Alam untuk menguji manusia ialah dibawah, dekat dunia iaitu alam sufli. Kerana itu Allah turunkan kita daripada alam 'Ulwi ke alam Sufli/Mulki. Alam 'Ulwi ni kita tak habis lagi. Alam 'Ulwi yang tertinggi namanya alam Arwah/Lahut. Manusia tidak kenal dengan gelap, dosa, tidak kenal dengan jasad. Turun satu alam lagi namanya alam Jabarut. Di alam itu, manusia itu masih berkeadaan ruh tanpa jasad. Dipakaikan ruh itu dengan pakaian sultan. Maka ketika itu ruh itu dipanggil ruh sultani. Turun ke satu alam lagi namanya alam malakut. Dialam malakut tetap tidak berjasad, tidak berdosa, tidak mengenal pon mana bau busuk. Dosa itu busuk baunya. Tidak kenal najis, maksiat itu najis. Pakaiannya masih bersih namanya pakaian ruhi sebab itu ruh ketika itu dikenal sebagai ruhani. Jadi sampai masanya untuk manusia turun ke alam jasad (alam mulki/alam syahadah/alam boleh melihat) disitulah ruh tadi dimasukkan ke dalam jasad. Jadi ruh itu bila sudah masuk dalam jasad, dia sudah terkongkong dalam jasad, walaupon ianya boleh pergi cepat dan jauh. Kita boleh pergi ke Mekah sekejap saja dalam mimpi dari Subang Jaya. Kalau realiti kita nak ke Jeddah pon kena terbang 16 jam baru sampai. Dalam mimpi sekejap saja kita sudah boleh ke Mekah, sat di Jeddah, sat di Turki, sat ke Jordan dan akhirnya balik ke Subang Jaya lagi. Ini ruh. Sebab itu ruh itu kalau ia boleh melihat dengan pancaindera orbitnya, dalam keadaan sedar, itu dinamakan kasyaf. Ketika ruh itu dalam keadaan tidak sedar (tidur) ia melihat juga, alam diluar sana ia dinamakan mimpi . Kerana itu manusia punyai alam ruh dan alam jasad. Sama yang berlaku seperti peristiwa Israk dan Mi'raj, Allah nak kita lihat bahawa ini alam kita, dan harus kita kembali kepadaNya. Untuk kembali kepada Allah, dia tidak boleh duduk diam, dia mesti berjalan. Berjalan ke mana? Berjalan ke akhirat. Sebab inna lillahi wa inna ilaihi raji'un (kita ini milik Allah dan kepada Allah kita kembali). Walaupon umur 1000 tahun, tidak ada yang tidak mati, semua akan kembali kepada Allah. Bila kembali kepada Allah, tidak boleh terus diam, dia mesti berjalan. Sebab itu orang sufi mengatakan setiap daripada kita ini adalah orang yang berjalan. Orang yang Salik. Berjalan diatas apa? Berjalan diatas maslat. Dan perbuatan berjalan itu namanya Suluk. Cuma berbeza satu tarekat dari tarekat yang lain. Secara umum kita ini bersaie, berjalan kepada Allah. Sebab itu ada kitab namanya kitab Hidayatus Salikin.

Orang yang berjalan kepada Allah ada 2. Satu, dia berjalan, berjalan dan berjalan dan tidak tahan berjalan kerana godaan nafsu, godaan wanita, godaan dosa dan maksiat.Akhirnya dia berhenti daripada perjalanan kepada Allah itu.  Orang ini salik yang waqif (berhenti). Sayang dia tidak sampai ke penghujung, walhal di penghujung itu ada macam-macam, mutiara, kebahagiaan yang akan didapati olehnya. Kedua, adapon orang yang berjalan ini dia merasa tenang dalam perjalanannya. Dia menghadapi akan kehidupan yang penuh mencabar itu yang cabaran itu datang daripada 3; wanita, takhta dan harta. Dan dia berjalan itu tenang rasa hatinya kerana pedoman daripada gurunya. Maka dia melepasi keadaan itu. Kurniaan itu daripada Allah segera dia bersyukur. Dia tenang seolah-olah diawang-awangan dilangit tetapi dia didunia yang nyata. Orang ini orang yang salik yang thoir (terbang). Orang sebegini yang diajarkan dalam peristiwa Israk dan Mi'raj. Peristiwa Israk Mi'raj ini punya banyak rahsia. Ia bukan sekadar peristiwa nabi s.a.w. berjalan dan naik ke langit dalam satu malam. Ia lebih daripada itu. Kita bukan melihat dari segi zahirnya tapi dari segi batinnya. Ini yang kita peroleh daripada ahli-ahli sufi sebab mereka melihat rahsia itu.

Perjalanan Israk dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa


Seperti orang yang berjalan kepada Allah itu dia perlu melalui 7 maqam. Sepertimana nabi Muhammad s.a.w. perlu melalui 7 lapisan langit . Setiap langit itu mempunyai nabi dan rasulNya dan rahsianya. Sebab itu di langit pertama Nabi Muhammad s.a.w. tidak menjumpai nabi lain selain Nabi Adam a.s. Kenapa tidak diletakkan nabi-nabi lain? Nabi Yusuf boleh, Nabi Ibrahim boleh.. Sebelum itu nabi s.a.w. berjalan dengan siapa? Nabi berjalan dengan Jibril a.s. Sebab itu nak berjalan kepada Allah itu kita mesti ada pendamping sebelum masuk tarekat. Jangan sorang-sorang, jangan tepuk-tepuk buku, jangan baca/muat turun dari internet, FB, twitter saja, kena rujuk pada guru yang ahli dalam bidangnya. Barulah dia boleh memandu kita. Allah kalau nak israkkan nabi seorang diri, boleh, Allah Maha Berkuasa. Tapi ada rahsia besar, kenapa perlu dengan Jibril? Sebab nak berjalan kepada Allah kena ada pendamping, tidak cukup dengan membaca kitab Tasawuf yang akan mengajar kita bagaimana menghindari maksiat zahir, maksiat batin. Bagaimana mengosongkan diri dari sifat mazmumah ini? Perangai-perangai yang tidak elok, taqalli namanya. Kalau setakat dikosongkan, ia tidak berguna juga, dia haruslah dihiasi dengan sifat-sifat yang bagus, yang baik-baik, namanya tahalli. Kerana dengan suci murni dan bersihnya dan keikhlasan, Allah akan kurniakan sifat tajalliNya kepadamu.

Maqam yang pertama dinamakan maqam muhaddis/muhdis iaitu maqam mengenali diri daripada bawah menuju ke atas. Kenapa sedemikian maqam yang pertama ini berkenaan ini? Sebab Nabi Adam itu disebut Abul Basyar (bapa kepada Manusia). Manusia yang pertama sekali diciptakan oleh Allah ialah Nabi Adam A.S. Kerana manusia itu dijadikan daripada tanah. Setiap kamu itu daripada Adam, dan Adam itu daripada tanah. Tanah itu berasal daripada Alam 'Ulwi ka Sufli? Alam Sufli. Nabi Muhammad s.a.w. diperkenalkan dahulu dengan Nabi Adam a.s. sebagai yang pertama dikalangan manusia. Baginda adalah manusia bukan malaikat. Seolah-olah diberi isyarat bahawa hendak berjalan kepada Allah, kita mesti mengenal dahulu tangga yang pertama, kenal dulu dirimu sebagaimana diperkenalkan Nabi Muhammad s.a.w. dengan Nabi Adam sebagai yang pertama dikalangan manusia. Rahsia daripada langit pertama ialah, manusia harus mengenali asal diri. Manusia dijadikan Allah dengan pelbagai kurniaan, kehebatan, keupayaan, sampai tercengang manusia itu melihat padanya ada kepandaian, kecantikan, keindahan, kepetahan, kemahiran, kekuatan. Makak tercengang manusia, lalu bertanya siapa yang menjadikan semua ini? Dari mana datang semua ini? Apa tujuanku? Hendak kemana aku ini? Kemudian datang lagi persoalan, siapa yang menjadikan kamu? Akhirnya datang petunjuk Ilahi melalui para nabi, Rasul dan kitab-kitab mengajar kita kamu (insan) dijadikan Allah daripada setitis air mani yang hina. Kamu tidak berbadan diberi badan, tidak bertangan diberi Allah, kamu dulu tidak berpakaian, Allah tutup dengan pakaian, tidak pandai diberi kepandaian, kecerdikan dan kebijaksanaan oleh Allah, Allah cerdikkan. Keseluruhannya dibagi oleh Allah. Walhal kita dahulu tidak ada apa-apa, semuanya diberi Allah. Maka kita kenal kita ini fakir, kita ini miskin, kita ini daif, kita ini hina. Muka yang dipuji-puji orang ini nanti ketika sujud dimana kita sembah kalau tidak diletak muka yang cantik dan lawa ini diatas karpet yang sudah berusia 30 tahun. Sanggup kita letakkan muka yang mulia ini dibawah daripada punggung yang mengandungi najis (minta maaf sebut) diatas karpet yang sudah lama dan usang sebab kita menyembah Allah. Tidak dengan karpet yang tebal seperti dipejabat yang mewah itu. Kalau boss kita mungkin dia pakai karpet tebal dan lembut sebab maqam kita dengan boss berbeza. Begitu juga antara kita dengan Allah. Maqam kita maqam makhluk, maqam Allah ialah maqam Khalik. Sedar kita ini tiada apa-apa, hina, tiada kuasa. Kalau Allah nak cabut kepandaian kita sekejap saja, bagi eksiden papp! terus mental disorder ka... Kita yang hebat sangat tadi, baru eksiden sat saja sudah tidak berdaya. Kata Sheikh Nuruddin, Allah itu tidak ada walaupun bunga-bunga tidur, apatah lagi tidur. Orang dulu (para anbiak & rasul, sahabat) sikit saja tidur, kita sikit-sikit tidur. Mereka juga makan sikit, kita pulak sikit-sikit  makan. Kita ini lemah. Bila kita kenal kita lemah, kita kenal Allah yang Maha Berkuasa. Ketika itulah disebut, siapa yang kenal dirinya, maka dia kenal akan Tuhannya. Tuan-tuan, sapa berani dok depan kat mimbar ni? Sapa pon tak berani (siap bertolak-tolak kalau disuruh) sebab kita makmum bukan imam. Dan sebab kita tau maqam kita. Kita tau kita tak banyak ilmu jadi kita pun tak berani nak jadi imam. Bila kita tau maqam kita, kita kenal diri kita. Bila orang tak tau maqam,dia tak tau dirinya sebab itu dia melawan Tuhan. Oleh itu, ketahuilah kita sekarang maqam pertama yang harus kita ketahui dan pelajari ialah kenali diri.

Kemudian nabi s.a.w. naik langit ke-2, jumpa dengan Nabi Isa a.s. Nabi Isa itu maqamnya maqam arwah (ruh) sebab Allah kurniakan baginda dengan Ruhul Qudus. Ada mak, tak dak ayah, ruh saja, jadi manusia. Nabi Isa dikurniakan Allah boleh menghidupkan orang mati dengan ruh. Allah pernah mukjizatkan baginda dengan segumpal tanah, buat lagu mana tak tau, jadi burung. Burung itu dihidupkan dengan ruh. Nabi Isa juga dinaik kelangit, nak naik kena ringan, baginda diringankan jasad dan ruh menjadi halus bukan dikecikkan menjadi timbangan kepada alam langit. Tadi maqam pertama kita kenal diri kita mai daripada Allah, sekarang dimaqam kedua, maqam ruh, kita kenal siapa yang gerakkan kita, siapa yang diamkan kita, siapa yang beri kekuatan pegang tasbih ditangan dan angkat tangan untuk takbiratul ihram?  Siapa yang gerakkan gigi dan lidah ketika baca Surah Al Fatihah. Semua ini mai dengan kurniaan ruh. Orang yang mati macam mana nak dia nak baca Quran? Orang yang mati itu tidak bercakap. Orang yang hidup itu bercakap, bermunajat kepada Allah. Ruh itu datang daripada siapa? Ruh it adalah urusan Tuhanku. Ruh itu adalah suatu urusan yang suci datang daripada Allah. Asal kejadian manusia dahulu, Allah katakan, "lalu Aku tiupkan padanya ruh". Kerana itu kita sedar bahawa kita digerakkan oleh ruh. Dan ruh itu daripada siapa? Allah. Maka hakikat yang menggerakkan dan memperjalankan kita ialah Allah. Sehingga itu kita jangan mendakwa aku boleh sembahyang 100 rakaat kerana diriku. Itu maksudnya kita masih lagi diperangkap oleh ainul azhar (perasan) kerana kita rasa kira kuat maka sebab itu kita boleh buat, kita pandai sebab itu kita boleh berucap, kita ada ilmu, kita yang boleh buat tomyam. Semuanya sebenarnya datang daripada Allah. Bila kita sudah makrifah kepada Allah maka kita akan menjadi fana. Semua yang ada bukan daripada dirinya dan dia melihat melalui ainul maujud (semuanya Allah). Maka dia mengakui dia tidak ada apa-apa. Orang seperti ini sudah naik maqam yang kedua. Nabi Isa juga adalah nabi yang paling faqir. Faqir bukan bermaksud faqir hina, tidak. Maqam faqir ini adalah yang ditunggu oleh ahli tauhid sebab faqir dieja dengan 4 huruf jawi (fa, qaf, ya, ra). Fa maksudnya fana, dia tidak melihat akan kuasa dirinya melainkan kuasa Allah. Qaf maksudnya qana'ah bermakna cukup dengan apa yang ada, tidak jeles dengan kurniaan Allah pada orang lain. Contohnya merasa cukup dengan rezeki yang ada sekarang, Alhamdulillah, dengan rezeki yang ada sekarang saya boleh ke masjid. Mana tau nanti bila rezeki lebih dah tak nampak dah batang hidung kita ke masjid. Syukur alhamdulillah. Ya bermaksud yardahullah (Allah redha padanya). Ra maksudnya ridwanullah (dia redha kepada Allah).

Langit yang ke-3, nabi berjumpa dengan nabi Yusuf a.s. Nabi Yusuf itu maqamnya Jamalullah (kecantikan Allah). Nabi Yusuf ini cantik. Perempuan ketika lihat nabi Yusuf ini mereka telah menghiris dengan kuat buah hingga jari-jari mereka hinga terputus. Kecintaan pada seseorang itu hingga membuatkan kamu buta dan tuli. Mereka berkata ini bukan manusia, melainkan malaikat yang mulia. Setiap satu yang cantik dan indah itu, Allah mentajallikan kecantikannya. Sesuatu yang cantik itu dipanggil Jamalullah. Manakala untuk indah dan mulianya dipanggil Kamalullah kerana lengkap padanya kemuliaannya itu kerana Qudrat dan IradatNya Allah menjadikan orang dan bunga itu cantik, bau itu harum. Apa kaitan ini semua dengan maqam tadi? Bila kita tau kita ini lemah, yang menggerakkan ini semua Allah, namun nafsu kita ini lawwamah. Masih lagi rasa kebinatangan, maka ia busuk, tidak cantik, tidak elok. maka perelokkanlah ia. Allah Maha Memperelokkan. Ya Allah elokkanlah nafsu kami, akhlak kami malah akidah kami, muamalat kami. Hiasilah dan cantikkanlah diri kami dengan ilmu, kerana dengan ilmu barulah kita mengetahui. Cantikkan kami ini dengan rouf (saling memafkan). Beri kami makrifat, mandat, etc....

Yang ke-4, Nabi berjumpa nabi Idris a.s. Maqam ini dinamakan maqam fana dan jannah. Maqam fana maksud mati melembutkan diri, Allah pernah merasakan kepada nabi Idris itu kematian dan baginda pernah naik ke langit dan masuk ke syurga Allah. Maqam ini maksudnya orang yang sudah memperelokkan makrifahnya kepada Allah, Jamal tadi maka dia bila sudah indah, dia tau semua itu Allah punya maka dia tidak punya apa-apa. Seolah-olah dia ini telah mematikan nafsu amarah dan lawwamahnya. Orang yang berjalan kepada Allah mesti mati dulu nafsu ini. Sesungguh nafsu amarah itu selalu membawa kepada yang tidak baik kecuali apa yang dirahmatkan oleh Allah. Nafsu paling bawah amarah namanya cenderung kepada bathil iaitu hasad dengan orang lain, zalim dengan orang lain, tidak bersyukur kepada Allah, ada sifat kebinatangannya, kekuasaan didalamnya buang semua ini. Nafsu lawwamah, dia cenderung kepada berbuat tidak baik, mengumpat orang, mengaibkan orang, fitnah orang. Sembahyang dia rasa bersalah tapi esok dia tak sembahyang lagi. Matikan dia. Nak matikan semua ini kena ada ilmu dan guru yang alim untuk bantu mematikannya. Sebab bila ada simptom ini, guru akan tau. Jalann sufi sahaja yang boleh membantu mematikan ini, takdak jalan lain tapi kena berguru yang alim dalam bidang ini. Bila terbelenggu dengan nafsu ini dia susah nak makrifah dengan Allah. Tak solat subuh pi kerja dia tak rasa apa. Mengumpat orang dia relaks ja. Sebab itu nabi sebut, "hendaklah kamu mati sebelum kamu mati". bukan mati betoi-betoi, tapi mati maknawi. "Siapa yang nak lihat mayat berjalan diatas mukabumi ini, lihatlah orang yang bersedekah/berinfak.k Siapa yang sanggup bagi keseluruhan hartanya kejalan islam. Saidina Abu Bakar pernah bagi 80,000 dinar yang bersamaan berapa juta dalam duit kita kejalan Islam. SAidin atidak harta itu sebagai menyenangkannya, yang menyenangkannya ialah Allah. Beliau sanggup tanggung risiko ketika masuk ke Gua Tsur, dan membiarkan dirinya digigit kala jengking kerana sayangkan Rasulullah s.a.w. kerana beliau tahu yang mematikan bukan kala jengking tetapi Allah. Sebenarnya ulama menyatakan bahawa kala jengking tersebut pada waktu itu hendak sangat lihat wajah Rasulullah s.a.w. tetapi kerana ditutupi batu, dan Saidina Abu Bakar r.a. ia menyepit kaki beliau supaya beliau mengubah kakinya dan dapat ia melihat nabi s.a.w. Kala jengking ini nak lihat wajah nabi s.a.w. kita patunya lebih-lebih lagi nak. Oleh itu kalau nak lihat wajah nabi, ketika disebut nama Nabi, jangan berat mulut hendak mengatakan salallahu 'alaihi wasallam.

Dan kita terus ke langit yang ke-5. Disini nabi s.a.w. berjumpa dengan nabi Harun a.s. Ini namanya maqam mahabbah (cinta) sebab nabi Harun sangat dicintai oleh kaumnya kerana kepetahannya bercakap berbanding Nabi Musa a.s. Nabi Musa bulan tak boleh bercakap tetapi berbanding nabi Harun, nabi Harun lebih lancar. Maka kita nak sampai kepada Allah kena sampai ke maqam cinta. Cinta itu lebih tinggi daripada khauf dan roja'. Khauf itu ialah takut. Takut masuk neraka jika berbuat sesuatu kejahatan. Dan roja' maksudnya harap. bila berbuat sesuatu kebaikan, kita berharap dapat masuk syurga. Rabi'atul Adawiyah pernah bertanya dikalangan ahli sufi, jika tiada syurga atau neraka, apakah kamu akan berbuat taat kepada Allah? Ketika mereka tergamam. Katanya lagi, sebab pekerjaanmu itu menuntut akan syurga, menghindar akan neraka. Bermakna kamu semua masih dimaqam makhluk (seperti kita lah), Maka kata Rabi'atul Adawiyah kepada ahli sufi tersebut, kamu adalah syirik (tafsiran untuk maqam ahli sufi) kerana berhajatkan kepada sesuatu. Beramal kerana hendakkan pahala itu makhluk bukan berkehendakkan kepada Allah.Tapi tolong jangan silap faham wahai para pembaca ini maqam ahli sufi. Kita ini masih lemah belum lagi sampai ke tahap ini. Maqam mahabbah/cinta ini, bila sudah cinta kita sanggup lakukan apa saja. Seperti kita bercinta, janji pukul 9, pukul 7 dah sampai. Lautan api sanggup direnangi. Oleh itu untuk sampai ketahap mahabbah ini, kita kena mengaji Sifat 20 sedalam-dalamnya dengan af'alnya, dengat ZatNya dan perlu belajar dengan yang alim tentang ini.

Seterusnya dilangit yang ke-6m nabi s.a.w. berjumpa dengan Nabi Musa a.s. Nabi Musa itu isyarat kepada maqam munajat. Orang yang bermunajat kepada Allah tanda menghambakan diri kepada Allah. Orang yang solat, terus bangun tidak berwirid atau berdoa itu orang yang sombong. Riwayat mengatakan lepas solat, hendaklah kita jangan lupa membaca rabbana atina fidduni hasanatau wa qina 'azhaban nar. Ini maqam munajat itu maqam penghambaan diri kepada Allah. Serah diri kepada Allah. Allah yang menetukan, Allah yang menjanjikan, Allah yang memberi, Allah yang tahu, Allah yang memutuskan sehingga kita rasa lebur diri kita, takdak apa.Walaupon kita dah buat canttik dah ni, takut-takut kamu suka sesuatu tapi ia tidak bagus untuk kamu. Ataupun kamu tak suka sesuatu tapi ia bagus untuk kamu. Bermunajatlah kepada Allah seperti bermunajatnya Nabi Musa a.s.

Yang terakhir, nabi berjumpa dengan nabi Ibrahim a.s. di langit yang ke-7. Nabi Ibrahim itu orang paling bertauhid kepada Allah. Sebab itu maqam ini namanya maqam tauhid. Selepas maqam ini takdak apa dah. itu namanya maqam ma'rifah (kenal Allah). Nanti Allah akan bagi buah-buahNya kepada orang yang kenal akan Allah. BuahNya ialah mukasyafah (terbuka kasyaf). Musyahadah, maka dia akan memandang Allah dalam pandangannya. Ini hanya didapati kepada orang yang merasanya. Itu namanya syuhud. Akhirnya ainul azharnya akan luput. Dan hanya akan tinggal ainul maujud. Dia sudah sampai kepada tauhidNya, wehdatul af'al (semuanya perlakuan kerana Allah), wehdatul sifat (maka sesuatu terjadi kerana sifat Allah), wehdatul zam (yang hakiki itu Allah). kita kalau lihat air minuman, kita akan kata Alhamdulillah syukur dengan ni'mat. Orang yang tauhidnya kepada kepada af'al, sifat, dia akan lihat siapa yang bagi air ini? Siapa yang yang datangkan air ini? Siapa yang jernihkan air ini? Kalau tidak Allah. Masya Allah orang yang sudah maqamnya tinggi, dilihatnya akan sifat, dia bukan melihat air lagi.Dilihatnya sifat rahmat Allah yang beri air ini. Allah bagi air ini plain, kenapa tidak rasa garam, kenapa tidak rasa pahit? Ini adalah kerana kasih sayang Allah. Air itu rasa apa pon dia bersyukur kerana dia mendapat kasih sayang Allah. Ini maqamnya Tauhid.

Sekian




Tuesday, June 4, 2013

Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al Hamid: Jelajah Cinta Rasul Nottingham & Leed 2 Jun 2013


Bersemuka dengan saudara-saudara saya yang seagama dan yang hauskan ilmu maka seharusnya kita merespon kepada seruan adalah merupakan satu wasiat daripada Rasulullah s.a.w. bilamana didatangi seseorang yang ingin menuntut ilmu, maka para sahabat diwasiatkan berkata kepada orang tersebut, "ahlan bi wasiati" iaitu selamat datang kepada orang-orang yang Rasulullah s.a.w. mewasiatkan kami untuk merespon. Baginda s.a.w. sendiri bersabda berkenaan dengan ilmu, "innama bu'istu mu'alliman" ("sesungguhnya saya ini diutus Allah sebagai cikgu"). Kata-kata ini diucapkan setelah suatu kejadian dimasjid, ketika itu baginda sedang menjadi imam solat. Di belakang baginda ada seorang badwi telah bersin dan dia sendiri telah berkata Alhamdulillah dan Yarhamkumullah. Di dalam solat kita tidak boleh bercakap kecuali berzikir kepada Allah. Jadi perbuatan badwi tersebut menyebabkan sahabat-sahabat yang lain melirik kepadanya dengan pandangan yang sinis sebagai teguran kenapa bercakap didalam solat? BAdwi itu juga berkata,"kamu tengok-tengok aku pasal apa?". Para sahabat yang memahami tentang solat menepuk-nepuk tangan sebagai isyarat (kamu berhentilah bercakap). Maka bilamana badwi tersebut mendengar begitu ramai sahabat yang bertepuk tangan, maka barulah dia faham bahawa dia tidak boleh bercakap. Selepas selesai solat, nabi s.a.w.bersabda, "bahawa didalam solat kita tidak boleh berbuat apa-apa melainkan berzikir, membaca ayat-ayat suci Al Quran, dan diakhir dengan salam. Selain daripada itu tidak diperbolehkan." Maka Badwi itu pon menjawab, "selepas ini saya tidak akan mengulangi perbuatan tersebut". Nabi s.a.w. pon bersabda, "Tidak diutuskan aku ini melainkan sebagai guru". Apa tugas guru? Tugas guru ialah mengajar, memberitahukan, meluruskan apa yang tidak lurus. Keutamaan ilmu itu sendiri dilakukan secara praktikal oleh Rasulullah s.a.w. Beliau juga menghadiri majlis ilmu walaupon yang mengajar itu orang lain. Di masjid Rasulullah s.a.w., ada 2 majlis, 1 majlis zikir dan 1 lagi majlis ilmu. Ditanya, yang mana lebih baik? Maka Rasulullah s.a.w. mengatakan, "yang ini (majlis ilmu) lebih baik". Lalu baginda bersabda, "sesungguhnya aku diutuskan sebagai cikgu".

Apa saja ilmu yang dicari, pada hakikatnya adalah bukan kembali kepada ilmu itu sendiri untuk didapat tetapi untuk apa ilmu itu setelah didapat. Fokus mencari ilmu itu bukan sijil yang didapati, atau sudah berapa kepakaran yang dikuasai tetapi melihat kepada untuk apa didapati ilmu itu dan akan dipergunakan untuk apa kepakaran atau ilmu yang didapati. Ini akan kembali kepada niat kita dalam mencari ilmu kerana tidak ilmu yang ada diatas muka bumi ini kecuali ilmu yang datang daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Didalam hidup ini terdapat kepelbagaian yang kita nampak dan realiti yang berbeza didalam pelbagai urusan dan permasalahan. Di antaranya ialah masalah umur dan usia. Ada masa kanak-kanak, muda dan tua. 3 peringkat ini telah disebutkan dalam Al Quran secara khusus. Pada hakikatnya proses penciptaan manusia lebih daripada 3 peringkat umur yang disebutkan tadi. Ia dimulakan daripada kita tiada (berapa lama ketiadaan itu kita tak tau), bermula umur (ketika kita berada dalam janin, dalam hadis bersabda maksudnya seseorang itu dicipta dari air seni/mani selama 40 hari, 40 hari menjadi dimasukkan darah, 40 hari lagi menjadi seketul daging), selepas itu barulah ditiupkan ruh pada janin selepas 120 hari (pergerakan pada manusia dalam usia 120 hari, dan diperintahkan 4 perintah:

             1) menulis ajalnya,
             2) menulis rezekinya
             3) menulis amalnya
             4) menulis nasibnya (adakah baik penghujungnya)

Bermula fasa kedua (selepas ditiup ruh), ialah pertumbuhan badan, jari, kuku, rambut, kaki, tangan, mata, hidung, telinga. Allah s.w.t. berfirman: Kami (Allah) mengeluarkan kamu thiflan (bayi), tidak mampu berbuat apa-apa dan bergantung kepada orang tua/orang yang membimbing kepada anak itu. Kita kalau lihat kepada yang paling manja dan perlu diberi perhatian ialah manusia. Kita kalau tengok haiwan, lepas lahir saja ibunya sudah paksa anaknya berdiri/berjalan/terbang. Manusia ialah makhluk yang lemah tetapi ada keistimewaan yang diberi Allah s.w.t. iaitulah akal. Manusia selepas lahir, menyusu sehingga usia 2 tahun, kemudian berapa tahun perlu diberi perawatan sehingga anak itu boleh mengurus diri sendiri. Kalau sekarang masalah kahwin pun orang tua kadang-kadang masih turun padang. Manusia adalah makhluk yang lemah tetapi diberi keistimewaan daripada kekuatan akal yang tiada pada makhluk yang lain. Sebaik-baik manusia ialah manusia yang paling baik akalnya (pemahamannya). Pernah ditanya kepada Rasulullah s.a.w. "Ya Rasulullah, mana yang lebih baik? Orang yang banyak tidur kurang ibadah atau yang paling banyak ibadah kurang tidur?" Dijawab Rasulullah s.a.w. " Yang paling baik ialah adalah yang paling berakal". Ia tidak dikira berapa banyak tidur atau beribadah. Tetapi sejauh mana akal orang itu ketika tidur dan sejauh mana dia faham  menggunakan akalnya ketika beribadah. Dia tidak melihat daripada zahir perbuatan seseorang itu iaitulah kuantiti. Dia melihat kualiti sesuatu ibadah bukan kuantiti.